1 juli 2010

Barn, barn, barn överallt!

Hoppsan, så var den här dagen plötsligt slut. Hann inte hälften av vad jag tänkt men det börjar jag vara van. Nåt måste jag förändra; antingen min tidsuppfattning eller min planering.


Nu drar vi i alla fall iväg till stugan för några dagar och har lånade dyrgripar med oss. Sammanlagt sex barn som vi ska inkvartera i stugan och i vår gamla husvagn, som kommer att få avsluta sin karriär som gäststuga i Kalvträsk.


Husvagnen, då nyligen inköpt av en släkting, gick i pension för ett par år sen. Jag , två andra tjejer samt en hop med hundar skulle till Nyköping och tävla i weight pull. I Sundsvall svängde vi in på IKEA för att göra lite paus. På väg ut ur rondellen bredvid parkeringen kände vi alla hur det guppade till - jag trodde att jag kört på en gatusten. Men så fick liksom husvagnen slagsida och en hjärtskärande skrapljud gjorde oss uppmärksamma på att ett däck kom rullande förbi bilen. Vårt däck... Precis som i en tecknad film. Det fortsatte några meter förbi bilen och började, när farten saktade ner, vobbla och snurra som en enkrona innan det lade sig fint tillrätta i en parkeringsruta. Och vi satt fortfarande och gapade inne i bilen.


Hjulaxeln hade gått av. Lyckligtvis i låg hastighet inne på en parkering och inte vid en omkörning på E4:an.


Efter att ha konstaterat skadans omfattning - det krävdes några MMS till några tvivlande karlar hemmavid - så lämnade vi öket på parkeringen och drog i panik vidare söderut. Men innan Gävle hade vi ordnat gratis boende hos en vänlig själ i närheten av tävlingsbanan som vi skulle till. Det vi saknade i bilmekanikerfiness hade vi i social problemlösningförmåga... och charm!



Förväntansfulla Weight Pull-tjejer medan husvagnen


stod på egna ben...



...och här med proteser i form av en släp.



Nu är det i alla fall dags att krypa i säng. Förhoppningsvis hittar jag igen alla ungar i morgon - de är liksom utspridda överallt. Den minste har jag någorlunda koll på; han ligger i soffan och nannar:



Och vovvarna kör med kroppskontakt, med eller utan kisse:




Sov gott!

1 kommentar:

  1. Jisses...vilken tur det gick sakta! Hoppas ni har mer tur framöver:-)

    SvaraRadera