13 juli 2010

Livet är för kort!

Det är ju så mycket man vill hinna med!


I fredags åkte vi, efter sedvanligt stopp och fyndande på loppisen i Åsträsk, till stugan och myste i kvällsregnet.



Loppisen i Åsträsk - inte längre så


välfylld efter våra besök.


På lördag tog jag ungarna + Isacs stuggranne (tillika sommarflirt) med mig till Villvattnet och den årliga hästtävlingen. Inte så mycket att se men TÄNK att få forcera hinder med 600 kg hästkraft framför sig och pulsen dunkande i öronen. Skulle så gärna önska att jag hann... Precis som att jag faktiskt skulle vilja tävla greyhound... Och gå danskurser... Livet är for kort - dygnets timmar för få!






Fyra busungar på hästtävling.






Jag vill!!!!!



På söndag tog vi och mamma/pappa paus från byggande av soldäck och utedass för att umgås med lillebror och sambo som gjorde sitt första (och förhoppningsvis inte sista) besök i stugan. Fiske, bad, sol och god mat - och minsann, fyndade inte stockholmsborna lite inredningsobjekt på loppisen vid Everts Lanthandel! En plastlampa från Kalvträsk kommer inom kort att göra entré på Lidingö.



På sommaren består Kalvträsk till stor del av just tillresta sommargäster men det finns ju också bofasta. En av dem - vår närmsta stuggranne - fattade jag speciellt tycke för. Precis som jag iklädd en illasittande BH, med lika oformlig midja och i lika stort behov av en styling:






Ko - ett passande inslag i en by som heter Kalvträsk.


Ett annat bofast inslag i byn är dessa jävla mygg!!! Dessutom tror jag att ungefär hälften av dem är osynliga. För inte fasen skulle väl en mamma utsätta sitt barn för sådana här myggangrepp ifall hon kunde undvika dem...


En annan irriterande varelse i vår idyll var en mormor som, efter att ha träffat på Fella, ägnade ett par dagar åt att sprida rykten om den blodtörstiga pit bull som försökt attackerat hennes barn och denna bests ägare som inte förtjänade att ha hundar. Vi fick höra pratet som hon förärat alla badgäster på omvägar och till slut gick Fredrik och pratade med henne. Då blev det förstås annat ljud i skällan. Nädå, inte hade Fella gjort nåt - hon hade ju bara stått och tittat på dem. Tur att Fredrik är mer konfrontativ och konstruktiv än hans konflikträdda sambo, annars hade vi väl blivit portade från paradiset.



Medan Fredrik à la FN-diplomat reparerade vårt rykte, jobbade jag  - med benäget bistånd av Freja - vidare på skithuset. Och ja, det går faktiskt ganska bra att lista runt dörrar och golv med hjälp av en fogsvans sticksåg och en tumstock! Och med Frejas estetiska blick var det inte svårt att fixa till skavankerna med spackel. Hon har en otrolig blick för detaljer och skönhet, den bruttan; skicka iväg hene att plocka blommor och hon kommer tillbaka med ett konstverk. Sätt lite make up i händerna på henne och hon ser ut som en fotomodell. Dessa två bilder tog hon med mobilkameran:






Kalvträsk - kvällsvy från stugan.


Kan det bli vackrare?






En stubbe - ett hjärta.


På måndag kväll kom vi hem klibbiga och trötta efter bilfärden (och självklart efter ytterligare ett stopp i Åsträsk).






Så här glad är man om man får sitta med rumpan i


ratten medan de andra i familjen shoppar på loppis.



För att svalka oss tog vi, tillsammans med grannarna, ett kvällsdopp i en närliggande tjärn. Lite stilstudier:






Freja och kompis




Stark Freja




Blöt Freja




Modig Isac




Flygande Fredrik...




... x 2.




Skeptisk bebis.



Efter en sen cykeltur med granne och hundar kom jag tilbaka och fann att jag blivit av med två av mina barn. Precis som det brukar vara hemma hos oss m a o - get some, loose some! En vacker dag kommer jag kanske att ha bättre styrning på livet och familjen... Ungefär samtidigt som jag börjat tävla i hästkörning och greyound racing samtidigt som jag dansar vackert och förföriskt...  


1 kommentar:

  1. UNderbara sommarbilder, jag glömmer aldrig när Sonen var 1½ år och vi var i fällfors med husvagn en midsommar, när jag vaknade på morgonen såg han dubbelt så myggbiten ut som er lilleman, jag var förkrossad och tänkte vad har jag gjort utsatt honom för detta men det visade sig sen att han faktiskt hade vattkoppor, det var ju oxå lite underligt att dottern och ingen av oss hade så många myggbett efter natten i husvagnen:-)

    SvaraRadera