7 juli 2010

Barnarbete


I dag är första dagen för Stadsfesten i Skellefteå och jag är underbart obrydd!! Det är däremot inte Freja och hennes bästa kompis (tillika "lånedottern") som har högflygande planer på en fantastisk dag, även om de "bara" får gå dagtid. Ett bekymmer är dock att Freja har dåligt om pengar, så i dag har brudarna fejat och städat i timmar för att tjäna ihop så att de kan shoppa loss i morgon. De har tvättat bilen, städat i köket, dammsugit och skurat golv, kört flera tvättmaskiner, skurat toaletterna, tvättat fönster och strukit en massa tvätt. Elias, som har en deal om att klippa gräsmattorna för en viss summa, skötte sina åtaganden också.


Och kanske var det tillfredsställelsen i att driva barnarbete som gjorde att jag blev så trött... Så trött att jag fakstiskt slocknade hemma hos mamma och pappa dit vi åkt för att umgås med dem och med hemvändande lillebror med sambo. Lite pinsamt, även om jag tvivlar på att nån saknade mig eftersom alla hade fullt upp med att gosa med nakenkatter, skjuta luftgevär (dock inte på nakenkatter), ärva mekanikskrot (tack för det, Jens) och äta.


Av nån outgtundlig anledning räckte inte tiden riktigt till för det jag tänkt göra i dag heller. Och tro det eller ej, men den förhatliga plattsättningen fick stryka på foten än en gång. I morgon kanske... Fast nu har jag fått ett mycket generöst erbjudande om hjälp från en snart inflyttad Skelleftehamnsbo, så det kanske är värt att vänta några dagar till...


Hann bara träna lydnad med Fella i dag, ingen cykeltur så som jag tänkte. Har skrivit upp alla kommande lydnadstävlingar härikring i almanackan så nu är det den enda fungerande metoden - "kniven på strupen" - som gäller för att få mig mobiverad till lite mer strukturerad lydnadsträning. Tanken är ju att jag ska ta Lk 2 under hösten. I morgon har vi avslutning på agilitykursen och jag har inte tränat mer än en enda gång mellan kurstillfällena. Dåligt upplägg med två pass i veckan gör att man inte hinner träna så som man skulle vilja. Agilityn blir nog bara en rolig grej känns det som - Fellas lyra har ju inte hur många strängar som helst.


Mmmmm.... Härligt pömsig nu. Det blir nog nån timme i soffan innan sängdags. Natti, natti!

4 kommentarer:

  1. Mina barn har det alldelse för bra ställt! De har far och mor föräldrar som skämmer bort dem emd en massa pengar så de vill aldrig lyfta på arslet i onödan, men tur att jag är familjens överhuvud och styr dem med hjärnhand:-)

    SvaraRadera
  2. Plattsättning är det bästa jag vet!! Finns det saft och kaffe så är jag absolut PÅ!

    SvaraRadera
  3. Nog visste jag att ni är knäppa men inte sååååå knäppa... :-)

    SvaraRadera
  4. Klart vi är precis SÅ knäppa. Hur skulle vi annars stå ut med varandra? :) Maila gärna över datumen du skrivit upp med lydnadstävlingar!! Vi har ju lite Lk1 att ta tag i! :)

    SvaraRadera