21 juli 2010

Samvete kontra habegär

I morse packade vi ihop oss för några dagar i stugan igen. Denna gång bara jag, Fredrik, Birk och hundarna - ovant men ganska skönt.



Vi gjorde en omväg förbi Burträsk och köpte syrabeständiga tunnor som vi ska ha som flytkroppar till brygga och flotte. Köpte på oss några extra eftersom Fredrik och grannen har högflygande planer på att bygga bryggor på beställning. Så det är bara att höra av sig om ni vill ha en måttbeställd kreation!


Vår vana trogen stannade vi förstås på loppisen i Åsträsk. För sjunde - åttonde gången kanske... Och varje gång har jag trånat efter en gammal spjälsäng i järn - förmodligen från ett barnhem i början - mitten av förra seklet. 600:- skulle loppis-tanten ha för den. I o f s inget att säga nåt om eftersom man förmodligen skulle kunna kränga den på Tradera eller Blocket för minst det dubbla. Men med målsättning att faktiskt försöka spara in lite på utgifterna har jag nöjt mig med att tråna... I dag var dock inte loppis-tanten där utan hon hade lejt in en granne att sköta ruljansen. Och då flög fan i mig... Sängen var omärkt - kanske man skulle kunna få ner den nån hundring? Så jag tog på mig ängla-leendet, spärrade upp koögonen, lade huvudet på sned och frågade vad sängen kostade. "Ja...sa karln och funderade...ja...75 spänn - tycker ni det är för dyrt?" Lyckligtvis höll jag på att svälja tungan i överraskningsmomentet så jag lyckades hålla masken och - när jag hostat upp tungan igen - så sa jag ett nonchalant "ok" och frågade direkt vad en vinteråkpåse i nyskick kostade. Återigen ett eftertänksamt "Ja..." från mannen..."Ja...alla andra barnkläder kostar en femma men jag tror hon vill ha mer för den här...". "Ja, sa jag, jag tror hon vill ha minst en femtiolapp." "Jaså, tror du det, sa karln... Ja men om vi säger 25:- då?" Uppenbarligen hörde han mig fel men jag korrigerade honom inte.


Så jag fick min älskade säng och en finfin åkpåse för en hundring och hade faktiskt dåligt samvete när jag åkte därifrån... I alla fall lite grann... 



Kanske fick jag straffet lite senare på dan. Kollektivt med en hämnd på Fella, som drog iväg från sommarstugetomten igen. För när hon kom hem var hon halt - just ett jävla sätt att fira sin födelsedag på. För minsann, hon blir två år i dag, lilltjejen! Tänk vilket händelsrikt år hon har haft; första löpet, godkänd vårdhundsaspirant, debut på wp-banan (med strålande resultat), debut på lydnadsplanen (och ett "Lk1-championat"), styvmamma till Birk... Och massor är kvar att uppleva redan denna sommar. Vad sägs om Weight Pull-SM, MH, utställning och Weight Pull-tävling i Norge?


Efter lite snickrande och målande på soldäck och utedass, tog vi oss en biltur i grannskapet. Hamnade till slut i Skirvingen varifrån både jag - men framför allt en massa raggare - har minnen. Eller...vid närmare eftertanke undrar jag om raggarna just minns nåt... Nu är det i alla fall en övergiven nöjesplats som förmodligen bara kommer att vara en förfallen loge den dag de barn som säkerligen avlats i buskarna på parkeringen själva är gamla nog att köra bil och gå på dans.



1 kommentar:

  1. Aldrig ska man ha dåligt samvete på en loppis om man inte lurar barn förståss:-), Men en fullvuxen karl är fullt ok att blåsa:-)

    SvaraRadera