6 april 2011

En vecka med VV - början på ett nytt liv?

Jaa... Det har väl inte undgått någon som läser min blogg att ork och livslust gått lite upp och ner senaste året. Stress, hormonomställningar, konflikter... Allt har gjort att min satsning på min egen hälsa och välbefinnande bara resulterat i F & S-träning och nåt halvhjärtat försök med LCHF. Jag har liksom väntat på att gajsten skulle skölja över mig och i så fall hoppa på sundhetsvågen och faktiskt göra nåt åt mitt eget välmående. Men allt eftersom tiden gått och jag kände mig mer och mer oformlig och plufsig, tänkte jag att det kanske är dags att börja i andra ändan istället. Så nu har jag sedan en vecka följt ViktVäktarnas Online-program.


LCHF i alla ära, men det passar inte mig; jag tycker faktiskt det är ganska äckligt med feta matprodukter, är inte särskilt förtjust i animaliska fetter i form av kött och ägg, har inte hittat någon tydligt upplagd struktur som jag kan följa och dessutom kräver det en hel del planering och dyra livsmedel i matlagningen - särskilt om man har en stor familj som inte följer dieten.


ViktVäktarna erbjuder matriser där man kan fylla i det antal Pro Points man förbrukat varje dag (och kalkylator som räknar ut dessa för olika livsmedel) och det triggar tävlingsmänniskan i mig! Efter en måltid eller en aktivitet känns det lite spännande att få lägga in siffrorna i datorn och få ett direkt resultat och en fingervisning om vad man presterat för dagen. Den enda svårigheten är att man inte får äta för LITE, vilket jag lätt hamnar i. Men då får man komplettera med något trevligt och gott på kvällen. Dessutom innebär ViktVäktarnas diet inga enorma krav på särskilt tillagad mat - man kan äta samma sak som resten av familjen, bara mindre och kompletterat med mer nyttigheter.


Så, just nu är jag lite salig över min satsning. Det kan låta helt annorlunda om några veckor. Men jag har i alla fall tagit kontroll över en liten del av mitt liv och det känns bra.


Så här har min första vecka sett ut:







För min del gäller att jag ska äta för 30 Pro Points varje dag. Därtill har jag en veckobonus som jag kan nyttja fritt som jag vill på 49 Pro Pionts (av dessa har jag i slutet av vecka 11,5 kvar, främst till följd av mina första två dagars misstag på frukosten - jag trodde att den bakade "mormorlimpan" var en större hälsobomb än den var). Jag har också genom att motionera tjänat in ytterligare 45 Pro Points (i snitt en point för var tionde minut aktivitet) som står mig fritt att nyttja om jag vill.




Tanken med detta inlägg är förstås att jag ska taggas av min egen offentlighet och om än inte förbättra resultatet för varje vecka så åtminstone hålla ut ett bra tag till...



Mina sista intjänade aktivtetspoäng intjänades vid en nära-döden-upplevelse på F & S. En timmes skivstångsträning som avslutades med 15 minuters hysterisk konditionsträning (15 x 40 sekunder av diverse skuttande, sparkande, hoppande...). Under tiden var mina tre pojkar för veckan (d v s Birk, Elias och Fredrik) hos mamma och pappa. De senare har så smått börjat förbereda sig inför den stundande flytten och vi avhämtade ett ansenligt lass loppisgrejer. I en av lådorna låg en sån här...



...ni vet en sån där strömförande racket som man dödar flugor med. I vittnens närvaro tog Fredrik i hand på att det var ok för mig att använda den på honom om han snoozar mer än två gånger. Å vad jag längtar till i morgon bitti!


På tal om nyttiga prylar; kattluckor är bra. I alla fall om man heter Birk och är snart elva månader gammal. Då kan man gömma pappas mobiltelefon... hårborstar... pennor... bitringar... en apelsin... och allsköns andra skatter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar