18 april 2011

Äntligen

I går var det, efter nån månads uppehåll, dags för lydnadstävling med Fella igen. Efter att knappt ha gett ett lydnadskommande sedan sista tävlingen, kändes det lite "kymigt" att åka iväg. Väl på plats konstaterade jag snabbt att varken jag eller Fella var på topp. Hennes förbaskade löp har inte kommit igång än vilket jag tror gör att hon är mer humörstyrd, okoncentrerad och seg än vanligt.

Platsliggningarna har ju varit vår akilleshäl sista tiden; lockande hästbajsar och iskall snö är ingen bra kombo med Fella. Men i går gick det vägen - full pott. Lite pinsamt att bli så nöjd över en lyckad platsliggning i Lk 2 men det kändes faktiskt lite förlösande.

Resten av programmet var mediokert. Hon nollade läggandet under gång (vilket alltid sitter som ett smäck på träning) och var sååååå trög i alla övriga moment. Apporten, som hon vanligtvis brukar få slarv på för att hon är så tänd, tvingades jag använda dubbelkommando på bara för att få henne att lämna min sida. Trots tuggummikletet utfördes dock flera moment enligt regelboken, vilket renderade i fyra fullpottare och sammantaget tillräckligt med poäng (och lite mer därtill) för ett förstapris. Skönt! Nu bara ett till så får vi sluta harva på med dessa moment!

Eftersom Fella inte står för den estetiska framtoningen i det här hushållet får ni läsare hålla till godo med något lite mer bildskönt. Så här hittade jag Birk och Ya'ax i köket i går morse, väntande på sina frukostar:





I går kväll, efter ett kort möte med brukshundklubben angående kommande Öppet Hus-dag och ett fuegopass på F & S, åkte vi och sa hej då till vänerna Jimmie och Karin. I dag drar de till sydligare nejder. Jättetrist men jag önskar dem all lycka...i lagoma doser...så pass att de flyttar hit igen till vintern...

Just ja. I dag jobbdag. Dags att göra sig presentabel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar