21 september 2010

Självfall


Morgonens skörd


Har du levt ditt liv i tron om att "självfall" innebär ett böljande hårsvall med mjuka vågor, gärna sittande på en vacker flicka med håret utslaget över axlarna?


Fel.


Självfall är vad som inträffar efter avslutad graviditet och ungefär 3 - 4 månader in i en amningsperiod.


Då faller håret av. Alldeles av sig själv. Självfall.


Nu kommer jag ihåg varför jag klippte mig kort efter förra graviditeten. Det berodde inte på nåt behov av förändring eller för att det var praktiskt att ha kort hår när man gick hemma och tog hand om barn hela dagarna. Det berodde helt enkelt på att jag höll på att bli flintis.


Lyckligtvis har jag en hel del att ta av. Men det svider att jag just har sparat ut håret så pass att jag kan göra snabba, enkla och ganska stilfulla frisyrer. För nu är det snart dags för en kortklippning igen.


Fördelen är att jag om nåt halvår intar en närmast helgonlik uppsyn eftersom stubben som då är på väg att växa ut bildar en glorialiknande aura runt mitt i övrigt ganska tunnsådda huvud.


I övrigt känns det som att jag håller på att få någon sorts kontroll över min lekamen igen. Visst, det finns mycket som hänger och sladdrar och som förmodligen kommer att kräva operativa ingrepp (visste ni förresten att man kan ha taxöron på höfterna?!?!) men orken börjar komma tillbaka. Och jag kommer i alla kläder jag hade innan jag blev tjock. Även om det INTE innebär att jag är nöjd över mitt utseende, så ger det i alla fall hopp om liv utan att brandkåren ska komma till undsättning varje gång jag vill komma mig utanför ytterdörren.


I går körde vi ett danspass och på torsdag blir det step igen. Kanske ytterligare nåt pass under veckan men vis av gamla erfarenheter ska jag försöka att inte bränna allt krut i början utan hålla en regelbunden träningsfrekvens på bara några gånger i veckan istället för varje dag.


Fella och Ya'ax ska dock få sig ett pass i dag. Är så less på att traggla tvåan med Fella (men måste ju eftersom hon behagade sätta igång och löpa innan tävlingssäsongen är slut) men jag tror att vi ska börja nosa lite på treans moment. Av nån anledning känns det som att det inte borde bli så svårt. Hoppas jag har rätt.


Så... Over and Out. Ha en trevlig...och hårig...dag!

1 kommentar:

  1. Du är rent förjävla bra på å skriva.
    Stolt över vårt släktskap :)

    SvaraRadera