21 september 2010

Djupt



Om man är en aktiv soffliggare - är man en soffsittare då?


I svallvågorna efter valet duggar statusändringarna på Facebook tätt. Folk förfasar sig åt det ena eller det andra hållet och gör uttalanden om huvvaligen så hemskt det kommer att vara att leva i Sverige i framtiden. Den tydligaste trenden är att alla personer som förespråkar vidsynthet och demokrati också är de som oftast hotar med att plocka bort sina vänner som röstat "fel" från sin vänlista.


Själv har jag undvikit att gå in i diskussioner. Av den enkla anledningen att jag vet att mitt ställningstagande är bara snäppet värre än att rösta "fel" Jag har nämligen inte röstat alls.


Jag har både släkt och många goda vänner som befinner sig i klorna på välfärdssveriges försäkringssystem. Vars livssituation kraftigt påverkas av vem som sitter vid makten och som självklart vill se ett rödgrönt styre.


Samtidigt är jag själv egen företagare och gynnas, i min nyvarande situation, bäst av att de blå har kommandot. 


Jag har många års erfarenhet av att jobba med flyktingar, känner invandrare som jag respekterar, beundrar och som jag önskar all lycka här i Sverige. Samtidigt är det svårt att bortse från rätten till en egen åsikt (hur inskränkt den än må vara) och det faktum att det svenska flyktingmottagandet lämnar mycket övrigt att önska.


Miljön är en viktig fråga för en naturmänniska som jag. Samtidigt måste jag själv ha råd att leva och resa i en by utan allmänna kommunikationer.


Sedan stör jag mig fruktansvärt över att alla partier - så snart de kommit i position att börja förhandla - ganska lätt kan glömma sina vallöften och tulla på sina principer.


Lite så här är det: Om jag går in på en restaurang och inte gillar något de har på menyn, så väljer jag inte det som är minst dåligt. Jag går ut igen.


Kanske därför jag gillar buféer bäst...


Så... Intressant att se hur många Facebook-vänner jag kommer att förlora på detta ställningstagande. Å andra sidan lär det ju märkas vilka som läser min blogg.


Mycket av ovanstående resonemang kanske grundar sig i min personlighet. I går fick jag, av en person som känt mig väl senaste sex - sju åren, en beskrivning av mig själv, byggd på en tankemodell som kategoriserar människor utifrån många olika aspekter. Varje människa sägs ha en dold agenda. Inte kanske dold för andra, men för personen själv.


Jag har tidigare fått ta del av olika teorier om min personlighet och min agenda som inte riktigt känts korrekta. Men i går fick jag veta att min  dolda agenda ska vara "Att Älska". Notera: INTE "Bli Älskad". Och det kändes faktiskt ganska mycket som huvudet på spiken. Kanske därför jag omger mig med egna, bonus- och lånebarn. Kanske därför djur alltid har varit en stor del i mitt liv. Och förmodligen också därför jag har fått en del törnar, rest mig igen - och fått en smäll till. Att se bortom gärningarna och tycka om människan är liksom min melodi.


Så, det är kanske också därför jag har så svårt att ta del av dessa politiska diskussioner och svart-vita ställningstaganden. Kan inte fatta hur man kan avfärda en annan människa på grund av dennes åsikter. Accepterar inte att folk säger sig vara vidsynta och sedan förkastar någon bara för att den har en annan uppfattning, grundad på andra erfarenheter och andra kunskaper.


Så... Socialdemokrater. Moderater. Miljöpartister. Folkpartister. Kommunister. Sverigedemokrater. Allaandrapartister. Och framför allt Soffliggare.


Jag älskar er!

1 kommentar:

  1. Känns ändå som att folk har för lite koll för att Egentligen yttra sej.
    Ibland är de nästan som att varje människa har egen uppfatning om samtliga partier.. Hm.Ja du gjorde no rätt i att vara den aktiva fotöljsittaren! :)

    SvaraRadera