29 september 2010

Blockethundar under produktion

Informationen når mig...slår mig...


Åter igen en person som anser sig vara hundmänniska...en kennelinnehavare som erbjuder sina tjänster och kunskaper till folk med problemhundar...som säger att det viktigaste är att hunden får leva ett lyckligt och aktivt liv med sin husse/matte. Denna människa gör sig nu av med två nyinskaffade hundar för att de inte passar in i avelsplanerna. Skapar omplacerings-Blocket-hundar och säger sig samtidigt ha rasens bästa för ögonen och en sund avel som målsättning.


Fy fan.


Så sent som för ett par dagar sedan fick jag besked om att Fella förmodligen inte heller kommer att avlas på. Min främsta hunddröm har varit att ha en valp efter henne. Mina tävlingsmotivation har till stor del legat i att meritera en blivande avelshund. Nu blir det alltså inte så.


I mina ögon var Ya'ax den vackraste hund som fanns när jag köpte honom. Tankarna på att avla på honom fanns där. Men när kunskap och erfarenhet gav vid handen att han inte var fullt ut rastypisk, insåg jag att han inte hade något att tillföra och han blev kastrat.


Både Fella och Ya'ax kommer att bli gamla i den här familjen. Nåt annat kan jag inte se. Kanske jag måste vänta ytterligare 10 - 12 år på den hund som jag vill avla på. Men aldrig, aldrig kommer två av mina familjemedlemmar tvingas att flytta bara för att de inte passar MINA planer.


Kanske anser du att hundar är en handelsvara. En förbrukningsvara. En väg att göra sig ett namn på. Ett sätt att tjäna pengar. Kanske har du googlat och läst böcker om hundpsykologi och effektiva träningmetoder. Kanske det finns folk som förleds av din snitsiga hemsida och intetsägande floskler. Kanske är det proffsigt att ha ägt massvis med hundar under kortast möjligast tid. Med största sannolikhet har du kunskaper och erfarenheter som vida överstiger mina. Men kalla dig inte hundmänniska.


För i min värld tänker en hundmänniska med hjärtat och känner med hjärnan...


1 kommentar: