13 augusti 2010

Stenkost och jungfrufärd

I morse vaknade familjen, lagom klibbiga och badsugna efter en kvav och fuktig natt. Efter frukost och kort överläggning struntade vi i alla åtaganden - vilket för min del var att påbörja plattsättning på södra sidan huset - och drog till Jörn för lite skitsnack och bad med grannarna.


Birk, som nu nått den ansenliga åldern av tre månader och redan har hunnit prova både gåstol och hoppgunga (med gott resultat) är nyfiken på det mesta och får också känna sig för på olika konsistenser med munnen. Jag blev sittande med tre dvärghönsäggstora stenar och tycket gott att Birk kunde så slicka lite på en av dem. Freja, som av nån outrundlig anledning har en tämligen skeptisk inställning till min föräldraförmåga, såg detta och utbrast: "Men mamma, du låter väl inte Birk äta sten?!?!" varpå jag replikerade "Men självklart - han har redan ätit tre stycken". Freja fnös till, tittade föraktfullt på mig och sa "Jag hoppas verkligen att du sköljde av dem först". Så skönt att min omsorg och verklighetsförankring gått i arv!


Direkt efter det drog konkarongen in mot stan för att undsätta Elias EPA, som likt Titanic gått på grund på sin jungfrufärd. För Elias’ del handlade det dock om ett smärre motorhaveri och inga liv gick till spillo.


Avslutade dagen med trevlig surströmmingskiva i goda vänners lag. Innehöll, förutom sedvanligt nonsensprat och lätta skrattsalvor, bl a cernitlera-avgjutningar av näsborrar och provkörning av nalle-maskiner. Nu blir det säng och upp tidigt i morgon för patrullering på travet igen. Ett bra samarbete som hittills inbringat många fina tusenlappar till SWB Skellefteå.


Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar