22 augusti 2010

O-UMBÄRLIG...eller...En dubbelarbetande husmors klagan

"Inte-oumbärlig." Dubbla negationer. Det borde innebära att "umbärlig" är ett ord. Är det?


I så fall vill jag vara det. Umbärlig.


Jag vill kunna försova mig utan att hela familjen blir försenad.


Jag vill kunna komma till dukat bord, äta, säga "tack för maten" - och gå.


Jag vill kunna bestämma mig för att cykla en hel vecka för att bidra till en renare värld - utan att hela familjen blir strandad.


Jag vill kunna tappa bort börsen, ringa och spärra kortet och tänka "äsch, nån annan får betala tills det löst sig".


Jag vill kunna glömma telefonen utan att få ångest och undra om jag missat några samtal från jobbet.


Jag vill slippa börja varenda föräldraledig dag med att gå igenom almanackan för att stämma av mina - och andras - bokade tider.


Jag vill - på killars vis - kunna ta med mig tidningen när jag går och skiter. Åtminstone vill jag kunna stänga dörren när jag duschar. Utan att nån ropar eller rycker i handtaget.


Jag vill prova ha en enda dag då jag slipper fatta beslut åt andra.


Jag vill nån gång kunna träna hund utan att känna att jag egentligen borde vara nån annanstans.


Jag skulle vilja prova att vara en sån där "kaffe latte-morsa"; gå på café, shoppa i boutique och göra manikyr. Eller åtminstone nån gång hinna byta ut mammatrosorna, kanske handla på nån annan affär än ICA Maxi och byta tygsaxen framför toalettspegeln mot en halvtimme hos frissan.


Jag vill påbörja nåt tråkigt husbestyr - bara för att upptäcka att nån annan redan gjort det.


Jag vill inte vara moraltanten som tänker före och efter allt som alla andra gör.


Jag vill abdikera från diplomatposten - lägga mig i sovrummet, äta praliner och läsa en god bok medan världskriget rasar i köket.


Jag vill kunnna stänga ute kaoset...vara tyst och umgås med mina egna tankar...utan att nån undrar varför jag är sur.


Jag vill inte vara en utarbetad, sönderstressad bitterfitta. Jag vill orka vara en sån där glad människa som alla tycker om.


Dubbla negationer - Inte-oumbärlig.


Raktpåsakutannågrasomhelstjävlakrusiduller - Umbärlig.


5 kommentarer:

  1. Mitt hjärta blöder när jag läser, önskar så jag kunde ge dig i alla fall en punkt, en dag! Du är värd bara det bästa!Håll huvudet högt, Jenny-Ann och glöm aldrig att du är unik och värd att älskas för att du är du, inte för vad du gör!!

    SvaraRadera
  2. Du är ju fan inte klok alltså.
    Du är väl den som gör MEST av alla? Du är alltid glad och tillmötesgående, oavsett när man ringer, ibland kan de bli i paniken en söndagkväll ;)DU är en SUPERmorsa, glöm inte de för då bli ja typ skitlack. Vi ses (försökte komma på motsatsen till bitterfitta men -glädjefitta- lät som nå heelt annat och fick en heeelt annan innebörd) heh.

    SvaraRadera
  3. Så många kloka ord, Karin. Tro mig, jag lyssnar på dem även om jag ibland inte ha ork att lyda dem. :-)

    SvaraRadera
  4. Tack, snällaste snällaste Kajsa! Du får gärna kalla mig glädjefitta. :-)

    SvaraRadera
  5. Ta ett par dagar hos oss, du är alltid välkommen.

    SvaraRadera