22 mars 2010

SJ AB blir "BAJS" baklänges...

Såg den kommentaren på nätet och stal den rakt av. Tänk att det finns fler som har negativa erfarenheter av SJ?!?!?!? *OBS! Ironi*


Har ju orerat tidigare om mina upplevelser; här och här. I dag var det dags igen. Nattåget till Stockholm för ett par dagars jobb. Och... i dag var det dags igen. Ett par timmars försening innan vi ens satt på tåget.


Lyckligtvis var det gästfria paret som jag skrivit om tidigare på plats i Bastuträsk och öppnade upp stationshusets finare salonger för mjukare stolar och fika. Sedan sista har SJ generöst börjat BJUDA på kaffe/te och en smörgås om tåget är mer försenat än två timmar. Tänka sig! Gör det nästan värt mödan att tillbringa två timmar av ens liv i en gudsförgäten håla! *OBS! Ironi igen.*



Till slut fick vi äntra tåget och jag letade upp min sovkupé - har nämligen lyxat till det efter att ha tillbringat två långa nätter på en liggbrits. Jag välkomnades av en RIKTIG surfi**a som blängde argt när jag kom in. När jag besvärade henne och sträckte mig för att sätta in kontakten till datorn (tänkte jobba lite) och undrade om det gick bra (bara av artighet - vad hade hon att göra med om jag hade inne kontakten i väggen eller inte, egentligen..?) så sa hon fränt "Ja, för en liten stund i så fall". Sen pratade hon för sig själv och satt och svor högljutt när hon - som av en guds försyn - drabbades av näsblod.


Vi bäddade snabbt upp sängarna och i Vännäs anslöt resenär nr 3. Den stackaren kom sig inte in i kupén eftersom näsblodskvinnan låst dörren, så hon knackade försiktigt ett flertal gånger. Jag, som var uppslängd på mellansängen, kom inte åt att öppna dörren och näsblodskvinnan skrek bara irriterat "MEN SLUTA!". Till slut kom sig stackarn in med hjälp av konduktören. Och nu, några timmar senare, har jag drabbats av sömnlöshet och har försiktigt förpassat mig in i en tom liggvagn för att fördriva tid framför datorn. Hade förstås inte tänkt betala för en sovvagn och tillbringa resan i en liggvagn, men inför näsblodskvinnans förmodade reaktioner när jag kommer tillbaka och ska klättra upp i min säng i den klaustrofobiskt trånga kupén känns det helt klart som ett alternativ...


Har förresten tryckt på SJ-länken för att gå in på deras sida om resegaranti och kräva tillbaka hälften av biljettkostnaden. Men länken fungerar inte. Fast alla andra sidor jag besökt går bra. Säkert nån jäkla strategi... Efter förra mardrömsresan gjorde jag två reklamationer och fick inte ens en bekräftelse på de mail jag skickat. Efter en månad tillbringade jag 45 minuter i telefonkö för att få tag på en människa i kundtjänst och då gick det bättre - mina mail låg vackert och väntade på att handläggas. Antar att SJ aldrig hinner längre än till att agera kring de muntliga klagomålen - mailen lägger de på hög.


Nämen hörrni... Ha en god natt - godare än min i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar