10 mars 2010

Barn i honungsbussar och hundar på lydnadsplan

Så åkte barnen till pappa... Lite spännande, eftersom de skulle ta bussen till stugan uppe i Arvidsjaur. En honungsbuss* fick de åka också - till Isacs förtjusning.


Alltid ett sting i hjärtat när ungarna åker men denna gång också till liten, liten del en viss lättnad eftersom jag fortfarande slåss med den efterhängsna förkylningen och efterföljande trötthet. I går fick jag lägga mig en stund för att hantera andfåddheten och hjärtrusningen som jag fick när jag packade ur diskmaskinen... På fredag ska jag till barnmorskan och då ska jag, med moraliskt stöd av Fredrik, försöka att INTE skämta bort det faktum att jag är höggravid, genomgår min andra allvarliga influensa och därtill faktiskt är till åren kommen!


Hundarna fick sig en ordentlig genomkörare i går när SWB SKellefteå tränade tung dw i intervall. Fella som vanligt duktig med drag på dryga 100 kg men också Ya'ax fick ta i och visa att han kan - bara han ägnar sig åt att dra och inte berätta för hela världen att han är...bekymrad... Inför tävlingarna i slutet av april gäller nu att pricka in formtoppen men jag kommer inte att följa andras exempel och träna tungt varje dag i veckan. Jag tror att både fysik och psyke mår bättre av en återhämtningsdag mellan tunga pass. Hellre fokusera på olika muskelgrupper och varva muskelkonditionering, styrka och explosivitet. Om jag tror rätt lär ju visa sig - förhoppningsvis redan på tävlingarna i Jönköping (om bebben behagar komma ut antingen i god tid innan eller efter tävlingen).


Min och Fellas lydnadsdebut närmar sig också med stormsteg. Hon registrerades av någon anledning som engelsk bulldog och lär därmed frambringa kommentarer i publiken om att hon inte är rastypisk.  Vi håller på att bli lite less momenten i Lk1 så jag hoppas att det går vägen och kan avverka tre tävlingar i snabb följd så att vi får en (informell) Lp1 så snart som möjligt - och därmed kan koncentrera oss på lite nyheter. Har börjat träna mer och mer på fjärrdirigeringar och det funkar ganska bra. Till min glädje kan jag konstatera att Ya'ax också verkar vara klar för Lk1 och att han nästan tycker lydnaden är lika rolig som Fella gör. De är så söta; den hund som sitter på "avbytarbänk" medan jag tränar den andra gör ofta samma moment där de sitter/ligger vid sidan av.


Tänka sig, det blev barn- och hundsnack i detta inlägg också. Min värld ÄR liten.


*) Uttrycket härstammar från Isac själv, som vid fyra års ålder förväxlade "våningsbuss" med "honungsbuss" och för sitt liv inte kunde förstå varför man benämnde bussarna så - hade det nåt med Nalle Puh att göra?

1 kommentar:

  1. Kastreringen kommer nog ske direkt antibiotika kuren är slut. Hobbe verkar inte bry sig om utslagen denna gång eftersom han varken kliar eller slickar, men jag orkar inte ha det såhär längre. Känner mig så förbannat hjälplös :/
    Men jag ska börja kolla runt vad det kostar på olika ställen & sen kommer jag även att byta veterinär eftersom jag känner att dom inte lyssnar på mig här i stan. Vad jag än frågar så får jag svaret "jamen det är en sån ras. Dom är så känsliga"Har du några tips ang. kastrering?:)

    SvaraRadera