11 november 2009

Urban bonde möter barsk barnmorska

Jag har tidigare blivit "beskylld" för att vara bonde (skällsordet uppkom i samband med att jag undrade varför en annan bloggare - "in a galaxy far, far away" - hela tiden hänvisade till pitbulls när han framhävde amstaffens förtjänster) och det kan jag köpa. Jag bor ju på landet, har en jordbruksfastighet och har djur.  




VS


I går tog i a f bonden time out och tillbringade en hel dag i stan. Undrar när det hände senast? Dagen började med att jag var uppe med tuppen (vilket jäkla uttryck egentligen - jag har haft en hel hög med tuppar och de var då morgontrötta allihopa) och gått en halvmils promenad med grannen, körde vi in till civilisationen. Vi började med besök på mödravården, sen jobbade jag några timmar på skolan, gjorde en hel hög ärenden, drog iväg till Brukshundklubben och tränade/rastade hundar, gjorde mer ärenden, åt med Fredrik och, innan dagen avslutades med ett vattengympapass, så skulle vi göra ett ultraljud. Efter att ha frågat min vanliga barnmorska om lov, bjöd vi in blivande mormor och morfar som verkligen såg fram emot att så se sitt blivande barnbarn och få ta del av sina livs första ultraljudsundersökning. Vi satt i väntrummet och väntade som fyra små ljus när Barska Barnmorskan gjorde entré... Kände direkt ur jag krympte några decimeter - detta var den barnmorska som, i samband med Elias’ födelse, tvingade mig att stanna kvar några extra dygn på BB mot min vilja och som dessutom slängde ut den stackarns nyförlösta kvinna som fått min säng eftersom jag efter löfte från annan barnmorska packat ihop unge och alla tillhörigheter och var på väg ut från lasarettet... Och mycket riktigt - det fanns minsann regler om att endast en vuxen förutom den blivande mamman fick vistas i ultraljudsrummet så det blev vackert att sitta utanför och vänta för mina föräldrar.



Ultraljudsundersökningen gick i a f bra och de hittade fortfarande bara en (1) unge med alla lemmar och inre synbara organ i ordning. Däremot blev dateringen, efter vedertagna mätningar av hjässa och lårben, lite osäker så vi ska tillbaka om ett par veckor och göra en ny dateringsundersökning. Då får nog mamma och pappa stanna hemma...


Flytande Fredrik gjorde riktigt bra ifrån sig på vattengympan och tyckte faktiskt att den var helt OK!  Så nu väntar en djupvattensträning i kväll.


Har hunnit jobba intensivt hela fm och har tagit en 8 km lång promenad med grannen. Duktiga vovvarna fick dra var sin ordentlig traktorkätting och de var duktiga - förutom att Ya’ax gjorde ett utfall mot en grannes hund medan hon och mitt sällskap stod och skvallrade lite. Aja Baja! Nu ska jag belöna mig med lite takmålning och tapetsering - har ni hört det förut?

2 kommentarer:

  1. Hej! Erik har ringt ang det årliga julbordet! Datumen som gäller, nu citerar jag "1, 2 och 4 december, onsdagen är fullbokad". Sedan då jag tittade i almanackan undrar jag om han sa rätt.
    I all fall, jag (vi) går helst någon av de föreslagna veckodagarna o helst inte på fredan. Tiderna är mellan kl 16 och 19.
    Hur går det för er?
    Ha dé/Catrin, 073-034 26 09 är mitt mob nr ifall du vill ringa.
    Erik ville vi skulle höra av oss rätt snart.

    SvaraRadera
  2. Hej, Erik ringde igen, det blir bra med den 1/12 (hoppas jag, har inte kollat av med alla än). Är i Umeå den dan men hinner hem, vilken tid passar för er? Kl 16 hinner vi inte till, halv 5 är det tidigaste.
    /Catrin

    SvaraRadera