24 november 2009

Julstämning på topp trots sörja och dropp


Var tog tiden vägen?!?! Senaste dagarna har det varit fullt upp med jobb och stök hemma. Har inte hunnit med "grädden på moset"; hundträning och långa promenader - 5 - 10 km/dag har decimerats till 2 - 5 km. Det märks på hundarna att de är uttråkade - drag weight varannan dag och koppelpromenader däremellan är inte tillräckligt - så jag har stora förhoppningar på lydnadsträningen som ska komma igång närmsta veckan via SWBA. I dag tog jag och hundarna i a f en ordentlig dw-promenad.


Motionsmissbruket som jag hoppades på har alltså kommit på skam men jag har i alla fall lidit av abstinens vilket gör att jag försöker få till lite plask eller bensprattel närhelst det ges möjlighet. I går kväll var både jag och Fredrik iväg på stationsträning i bassäng - tänk vad folk kan komma på - och i kväll blir det vattengympa och simning. Det gäller att bränna kalorier i sinne, för nu stundar tre dagars utbildning på Medlefors Folkhögskola (med sitt underbar kök) och sedan ett julbord för våra fantastiska familjehem på lördag.








Jag och Fredrik tog en paus från jobb och stök och gick ut i skogen (över vägen m a o) för att leta oss en adventsgran och ta lite enris. Den första granen förolyckades tyvärr (den bröt nacken i fallet) så det fick bli en lite mer anskrämlig släkting som gjorde entré på gården i stället (Jenny-Ann, den snåltarmen, vill ju inte offra snygga, friväxande granar utan satsar på granar som hur som helst behöver gallras). Känns dock lite snopet att torka regnvattnet ur nacken när man står böjd över enrisbuskarna och inte ens behöva spetta ner granen i jorden eftersom vi inte har minsta tillstymmelse till tjäle än...


Förresten, jag har lite annat att se fram emot också. I norr- och västerbotten finns fyra ekipage examinerade och godkända av Vårdhundskolan - varav jag och Fella är ett. I mitten av december ska vi träffas tillsammans med isntruktören för att få inspiration och träning. Bl a ska det tränas in fjärrpositioner bredvid rullator/rullstol. Det blir kul!


Nu ska jag plocka undan lite innan det blir träning - arbetskompisen Lena bor hos oss under kursen så jag ska försöka göra det lite hemtrevligt mitt bland nystrukna julgardiner och härvor med julslingor.


Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar