28 november 2009

Bomull i hjärtat




    Intresserade kursdeltagare...




 ...fick äta god mat


Så var de till ända. Tre intensiva kursdagar men trevliga människor, fantastisk föreläsare, bra kursinnehåll och god mat - samt lite PR för företaget förstås. Kursdeltagarna var så nöjda så att vi redan nu planerar en uppföljning, precis som förra gången vi genomförde en liknande satsning.


Efter avslutad arbetsdag tog jag mig till simhallen för en välbehövlig kilometer i bassängen. Har försökt promenera 30 - 60 min varje dag på luncher och lediga stunder men plattändad och fullmagad kändes det ändå behövligt med lite bensprattel i vattnet. Fast jag slogs mest med mina simglasögon som bestämt sig för att vittra sönder från en gång till annan. Antar att ögon inte kan få kallsupar men det kändes så. .


Alldeles i slutet av mitt lilla träningspass, när världen uppenbarade sig efter att jag gett upp simglasögonen, fick jag syn på två gamla bekantskaper. Två killar i 30-årsåldern som jag haft kontakt med i flera år, särskilt den ene som jag följt i egenskap av både socialsekreterare och övervakare. Redan som tonåringar var det två riktiga strulputtar och under de kommande åren har de ägnat sig åt diverse kriminalitet och drogmissbruk. Den killen jag känner bäst har jag följt genom ett flerårigt fängelsestraff, psykisk sjukdom, neuropsykiatriska utredningar, relationsproblem, arbetslöshet... Men nåt har gjort att man känt för dessa killar... känt att det bakom alla bekymmer och fasad finns nåt så himla mysigt och fint. Och det var det jag fick se på simhallen. För där kom de travandes med var sitt barn på höften, den ena hållande ett andra barn iklätt "simfjuttar" i handen. Hörde deras samtal, både gemensamt om vilken bassäng som var varmast och om de skulle kasta boll, men också till barn om hur de skulle ta det försiktigt nedför stegen och "simma till pappa då!". Bomull i hjärtat!


Nu ska det plockas ihop attiraljer till dagens samkväm och julbord tillsammans med våra fantastiska familjehem. Fortsatta sociala satsningar alltså. Kan vara behövligt - en karl som sover 12 - 14 timmar/dygn på helgerna har man ju inte ut så mycket av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar