16 september 2009

Mycket djur och bröd för dagen

I dag är en sån där dag som man mår gott i själen av...en sån där dag som egentligen passerar relativt obemärkt men som ändå hamnar på pluskontot och som ger styrka de dagar då motvinden är starkare.


Började med att åka med Charlie aka Hitler och Wilbur - våra 6 mån gamla kattkillar - till veterinären för kastrering. Morbid som jag är antog jag erbjudandet att vara med under ingreppet och hade en trevlig pratstund med veterinären och hennes assistent. De vet sedan tidigare att jag håller på med weight pull och jag fick tillfälle att sprida lite ljus över sporten. De tyckte det var så intressant att veterinärassistenten vägrade gå iväg till ett annat rum för att hämta kanyler - hon ville inte missa något av det som sades!  All heder åt folk som visar sin skepticism öppet men som är öppensinnade och beredda att ändra uppfattning när de får fakta serverat. Citat från veterinären: "Är det fler som är normala som du som håller på med sporten eller är det mest bara tok?"


Med två utslagna gossar på passagerarsätet drog jag sen en sväng på stan för att göra lite ärenden.


Började arbetsdagen med att äta en god lunch med kollegan från Umeå och sen träffade vi en trevlig jeppe från LRF. Från en av de största norrländska kommunerna har vi fått en förfrågan om att utöka vår verksamhet och dagens träff var ett steg i den riktningen. Samtalet föll väl ut - precis sånt här gillar jag; att bygga nätverk och förverkliga idéer!


Sedan ett trevlig samtal från Inger-Finger, en älskad vän som jag tyvärr inte haft så mycket kontakt med senaste tiden. Hoppas på ändring och det snart, Inger! Hon hade också rekommenderat en bekant, som har lite bekymmer med sin amstaff, att träffa mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska kunna bidra med, men tillsammans med träningskompisen Nina, som är fylld av lika delar kunskap och ödmjukhet, ska vi nog komma på nåt.


Eftersom vi var i stugan lite längre än planerat, fick hundarna en välförtjänt vilodag i går. Andra bullar i dag! Började med ett par km snabb cykeltur, sedan lite vagnträning för Ya’ax (för att se hur han fungerar när han inte tömt krafterna med dw) och ett mycket lyckat lydnadspass med Fella. Sedan ett tungt dw-pass (har ökat tyngderna för båda hundarna senaste veckorna och det har gett resultat) och efter det mer vagnträning. Båda skötte sig exemplariskt. Som belöning fick de köra lite spring pole och flirt pole. Avslutade som vanligt med stretching och MMMMMMMM, de mysstunderna är värda varenda kisspromenad i regn!


Nu sitter jag och väntar på att "mormor-limpan" ska bli klar. Det tar sin lilla tid. Limpan görs efter ett eget påkommet recept som min mamma gjort så länge jag kan minnas. Innan jag fick barn hette det "mamma-limpa" men genetiken sätter spår även i receptboken... Vare sig limpan är frusen eller tinad kan man klubba en oxe med den och den är minst lika god som stabbig och nyttig! Rostad och med lite apelsinmarmelad och ost (marmeladen UNDER osten) - obetalbart! Men det som väntar på nåt gott får vänta länge och med en sammanlagd jästid av 2,5 timme och en timmes gräddning hinner man bli rejält hungrig...och sugen! Om jag skulle vara tvingad att äta en enda sak resten av livet så skulle det vara "mormor-limpa". Vattnas det i munnen på er nu?


                               

Dagens fundering: I vissa delar av världen lever ju folk nästan uteslutande på ris. Är ris det ultimata livsmedlet eller vad är det bästa födoämnet att leva på om man bara får äta en enda sak resten av livet?

1 kommentar:

  1. Åh, nu vill jag också ha mammalimpa!
    Ja, för mig är det fortfarande mammalimpa...

    SvaraRadera