12 september 2009

För mycket barn, för lite bil

I helgen hälsar Fredriks son på. 1,87 m lång 14-åring. Ungarna ville att vi skulle åka till stugan och vi hade sen tidigare lovat pojkarna att få ta med sig var sin cross och Freja skulle få ta med sig en kompis. Sen är det förstås, som vanligt, tre katter och sammanlagt 70 kg hund som ska med. Plus ett hus som Fredrik byggt för elverket...och en massa handdukar och sängkläder...och målarfärg... Nånstans mellan handdukarna och sängkläderna började vi tvivla. Och sen insåg vi helt enkelt att det går inte - vi ryms inte i en stackars Ford kombi. VI BEHÖVER EN STÖRRE BIL!!! För det borde väl ändå eliminera det faktum att vi alltid ser ut som ett tattarpack vartän vi åker..?


När det inte blev stugvistelse i helgen vill vi ju förstås hitta på nåt annat kul. Det lutar mot bowling och/eller bio. Jag har fortfarande fem ungar (ev sex till kvällen) och en karl som jag ska transportera de 2,5 milen ner till stan och har inte löst hur det ska gå till ännu. Det blir nog att köra två vändor, är jag rädd.


Veckorna med barnen är förstås fyllda med läxläsning och aktiviteter tillsammans med dem. Tack gode gud att vi bor på landet! Förutom allt som går hitta på ute på gården har Freja förstås varit hos sin sköthäst och vi har skjutsat pojkarna till en privat crossbana i en närliggande by. Det var uppskattat!


             

                   Nöjda pojkar och smutsiga crossar


Hundarna har också fått sig några ordentliga genomkörare och det börjar märkas att de är i fin form. Till sin glädje fick de tillbaka sin spring pole i går - den senaste slet de ner när de hängde i den båda två så de har varit utan ett tag. Här hittar ni ett litet filmklipp sedan i våras, dels från när de leker med spring polen, dels när Ya’ax roar sig i ungarnas lekpark.


Känner jag min familj rätt så kommer det att dröja ett tag innan de börjar röra på sig. Jag tror jag tar röjsågen och ser om jag kan skrämma livet ur nån stackars kvarglömd älgjägare i skogen.


Dagens fundering: Varför, varför, varför utformar man soptunnor som inte bara är höga och smala utan dessutom är smalast längst ner så att de SJÄLVKLART blåser ikull vid minsta vindpust. Vi har skickat folk till månen i 40 år - nån borde ha kunnat räkna ut detta. Om inte annat hade de kunnat fråga mig.

2 kommentarer:

  1. ...ser ni ut som ett tattarpack, vad gör då jag i min lilla racerprutt?!*haha*

    SvaraRadera
  2. Tycker ni ser helt städade och organiserade ut. Ni har ju oftast bara en unge i bilen - vi har typ...fyra/fem... Och hundstackarna får oftast ligga som frimärken ovanpå all packning.

    SvaraRadera