13 september 2009

Fort var det gjort, skitlort!

Oj vad lördagen sprang iväg fort! Men med illa dold stolthet måste jag få säga att vi var ganska produktiva också. Jag började med att skrämma upp grannar och ev kvarvarande älgjägare genom att dra igång röjsågen och försöka plöja mig fram bland allt sly och sånt som hunnit växa upp på sisådär en... 15 år kanske..? När Fredrik anslöt kunde han bara konstatera att jag värmt bort all härdning på kaptrissan genom att nöta mig igenom på tok för tjock stammar. Hoppsan.


Sen ett kort uppehåll, se till att utfodra alla ungar - en sex, sju till antalet uppskattar jag de till - och åka en sväng till stan och inhandla färg till stugan.


Efter det ännu en tur ut i skogen. Ungarna i olika konstellationer såg till att aktivera hundarna.


Efter det in och göra lite god middag + efterrätt (det är inte ofta jag gör sån möda) och sen snabbt in i duschen för att hinna till bowlingen i tid. 11 pers, varav fyra vuxna, gjorde en helkväll på bowlingarenan. Många skratt, särskilt när ungarna - allihop - kom på att man förmodligen bowlar bättre om man drar upp byxor och sockar så långt det går och antar en kroppshållning som indikerar ett IQ låååååångt under det normala.


Efter det tog vi oss hem i olika bilar och nu tror jag att jag har en sex, sju ungar som börjar vakna till liv på övervåningen. Det blir att stöka fram hotellfrukost i dag igen. Sen smiter jag undan på lite hundträning.


I samband med våra helgmiddagar brukar det bli lite smått hysteriskt och så även i går. Ungarna försökte suga fast allehanda tingestar i ansiktet och då såg det ut så här:


               

                Freja och Mye förlorar några hjärnceller


                                    (fotat med telefon)





                

                                 Elias satsar på stort!



Jag är visst fortfarande objekt för den ilskne bloggarens uppmärksamhet. Två av gårdagens inlägg är tillägnat mig och han har utlovat en rejäl "uthängning". Skulle tro att den kommer att vara lika dåligt faktaunderbyggd som vanligt. Han har dessutom ägnat ett inlägg åt att totalt göra ner sina egna husspekulanter - jävligt smart. Det enda "felet" de begått är helt enkelt att de inte velat köpa hans hus... Var och en får göra sina egna slutsatser om karln - jag har mina klara. Om ni ids, kan ni läsa mer här.



Dagens fundering: Även om skolan är nedlagd sedan länge, affären är stängd eller drivs utan vinst av ett bya-kooperativ, folket flyr bygden och husen står övergivna och skabbiga - så är idrottsplatsen alltid i topptrim! Alltid nyklippt gräsplan och välskötta omklädesrum. Så ser det ut i alla alla avflyttningssamhällen jag kört igenom. Hur kommer det sig? Är idrottsplatsen en större livsnerv än skola och affär? Eller sköts fotbollsplanen av den enda kvarvarande kommunanställda i byn?

2 kommentarer:

  1. Har varit inne hos den gemensamme "vännen" och ja vad säger man, jag tar mig för pannan! Då och då gör han ju trots allt riktigt vettiga inlägg och då lyfter man ju lite lätt på ögonbrynen och undrar varifrån DET kom helt plötsligt.....men dom vettiga inläggen tillhör ju ändå undantagen, och hans nyfunna norrländska vän verkar om möjligt ännu mer pantad (hur DET nu är möjligt!!). Med så bra reklam som han gjort för samhället han bor i i allmänhet och sina grannar i synnerhet, samt hans positiva inställning till presumtiva husköpare, så förstår jag inte att han inte redan har fått huset sålt till ett rejält överpris ;)Ha det gott, pyssa vovvarna.....speciellt den blå :D

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl så att kaka söker maka - eller så är vi helt enkelt lite överrepresenterade när det gäller galningar här uppe! :-)

    SvaraRadera