13 april 2010

Skatteångest!!!

I dag är det dags... En gång per år och ändå så mycket ångest... Deklarationsdags. Och varje år tänker jag "Varför, varför kan jag inte sortera alla kvitton på EN GÅNG utan sitter i sista sekund?!?!". Lyckligtvis har jag hjälp av en bokförare med god erfarenhet av deklarationer och av mig, så det brukar i slutändan lösa sig ganska smärtfritt. Jag brukar göra som på Bilprovningen; erkänna min totala dumhet och slarvighet redan från början, så har de visst överinseende med min oreda sen.


På tal om skatter - parallellt med internetsurfandet kastade jag ett öga på Aschberg i går. I studion fanns några rikskända bloggare som fick uttrycka sina tankar om att skatteverket nu skulle göra en översyn vad gäller bloggarnas inkomster och "gåvor". En av de bloggare som till stor del försörjer sig på sina skriverier (och sina förtal, vilket hon bredvilligt erkände) kunde inte förstå varför hennes varuprover och diverse företagsgåvor skulle beskattas - "Jamen, dessa gåvor är ju förbundna med en motprestation från min sida!" Jahaaaaaa... Ja men då är hon ju ursäktad. Min lön kommer ju från två olika konton; "Bara för att du är så jäkla snygg" och "Bara för att du är du"-kontona, så det är nog därför jag betalar 30 % i skatt. Behövde jag faktiskt GÖRA nåt för att få lön borde jag ju slippa skatten, eller hur?


Kvinnan från skatteförvaltningen undrade om bloggarna använde produkterna efter att de gjort sina bedömningar och skrivit ut dessa på bloggen. Självklart, var det naturliga svaret. Har de provat en hudcreme och skrivit om den, så slänger de ju inte flaskan/tuben sen. Jaha, som om det skulle spela nån roll. "Använder du din lön efter att du har fått den? Njae... Ungefär hälften går till mitt uppehälle, resten ger jag sedan antingen bort till välgörande ändamål eller sätter in på banken. OK, jamen då ska du ju bara skatta för den del som du förbrukar, förstås."


Pffft... Inte är jag världens mest samvetsgranna medborgare, men jag inser i alla fall när det är läge att böja på nacken för att slippa framstå som dum...

1 kommentar:

  1. Anser att hela grejen med detta är helt skruvad, ett uttryck man kan använda för flera av dessa modebloggare och skvaller bloggar är "airhead" tyker jag! Patetiskt!

    SvaraRadera