6 april 2010

Aschbergs kamphundsdebatt


Jag brukar försöka hålla mig saklig och utan personangrepp i min blogg. Ska göra mitt bästa även i detta inlägg men det blir svårt...


I går höll Aschberg en kamphundsdebatt m a a att man i Danmark nu lagt fram ett hundrasförbud (som inkluderar både Ya'ax och Fellas raser). Du kan se programmet om du klickar på Achberg (på lämpligt ställe) och börjar titta ungeför 14 min in i sändningen. I studion fanns två rasförbudsförespråkare med sammanlagt tre hundar som av allmänheten ofta uppfattas som kamphundar (fastän rottisen faktiskt är en brukshund), Fredrik Steen som är en rikskänd hundtränare, riksdagsmoderaten Mattias Sundin som vill införa kraftiga hundrasrestriktioner samt en corgiuppfödare vid namn Pia som vill förbjuda de sk kamphundsraserna och som hade två av sina älsklingar med sig i studion.


Debatten var lika vimsig och ostrukturerad som allt annat Aschberg tar sig för. Den enda sakliga kommentaren som egentligen tillförde debatten något var Fredrik Steens uttalande om att det är orättvist av Mattias Sundin att sätta amstaffen - som är en erkänd SKK-ras med standard som helt motsäger människoagggressioner - i samma kategori som Ovtjarkan, vars rasstandard säger att det SKA vara människofientlig.


Showen stal i alla fall Pia... eller kanske man ska säga... en av hennes hundar. Pia gick - med viss rätt, måste jag säga - hårt åt den ena "kamphunds"-ägaren som demonstrativt höll sin hund okopplad för att visa att den var väldresserad och ofarlig. Hon menade på att folk inte ska behöva känna sig rädda för en hund som går lös. Men så, drygt 38 min in i programmet, vandrar en av hennes egna voffselivoffsingar iväg på egen hand minsann!!! Knappt en reaktion från Pias sida, inte ett "hit"-kommando (hon kanske inte har något som funkar), inget lockande eller något annat som skulle kunna bringa kontroll i situationen. "Kamphundsägaren" vars hund var okopplad och kontrollerad fick freda sig själv och sin hund både fysiskt och verbalt ända till Aschberg bryter in och återbördar den kortbenta rymlingen till sin matte.


Självklart har detta utmynnat i en hel del ifrågasättanden på div sajter. Faktiskt endast sakliga sådana, i alla fall de jag har hittat. Numera kan man dock inte läsa många av dem, eftersom Pias blogg på kennelns hemsida av någon outgrundlig anledning försvunnit under natten...


På tal om blogg så hälsade jag på Mattias Sundins nu på morgonen och lade in en fråga utifrån hans förslag om att vissa hundraser (däribland "mina") endast ska få finnas till om de används i yrkesutövning:


Jag har en amstaff och en amerikansk bulldog - två hundar av de raser som i dag föreslås förbjudas i Danmark. Eftersom du förespråkar restriktioner där vissa hundraser endast ska få användas professionellt, alltså i yrkesutövning, undrar jag;


Jag håller fn på att utbilda min bulldog till vårdhund. Hon är "klassens stjärna" och har klarat alla förekommande tester med toppresultat. När hon är färdig och vi kommer att åka runt i länet för att besöka och stimulera äldre, handikappade och barn till rehabilitering och ett rikare liv, kommer hon att falla inom din "yrkesutövningskategori" då - eller ska hon utplånas?


/J-A, en knappt medelålders snart fyrbarnsmamma som bor ute i skogen och som jobbar med vård och behandling av barn/ungdomar


På TV8:s sida finns också en hel del kommentarer och jag måste nog tyvärr konstatera att jag tror att jag kommer att få rätt i min (om den ny kommer igenom censuren); rasförbudsmotståndarnas kraftiga men sakliga reaktioner på denna debatt kommer bara att ge Pia, Mattias och deras gelikar mer vatten på sin kvarn - "kamphundsförespråkarna är en homogent aggressiv och hotfull grupp".


Som min äldste son brukar säga; jag blir så matt...

2 kommentarer:

  1. Kan inte annat än hålla med dig i det du skriver om gårdagen, rörigt & tramsigt, kärringen med småhundarna höll jag att bli tokig på, kändes som att hon medvetet lät dom gå runt i studion för att eventuellt reta upp dom andra hundarna & få rätt att dom var faliga!? Men Fredrik förvånade mig, tyckte han skötte sig bäst av alla med vettiga uttalanden! Ha en trevlig kväll!!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din frustration!

    SvaraRadera