7 april 2010

Återuppståndelser så här i påsktid...

Minsann, har inte den försvunna bloggen kommit tillbaka? En hel del ifrågasättanden kvar på inlägget om Aschbergs program men eftersom mitt försvunnit, antar jag att det ändå gjorts en utrensning.


I går eftefrågade bloggägaren argument från muskelhundsägare till varför man valt just dessa hundar när det finns flera hundra andra hundraser att välja bland. Jag vet mig i tungan och lyckades avge ett svar som uppenbarligen inte bara fick stå kvar, utan dessutom kommenterades av en annan bloggläsare:


Av Pia KM Schröder - Tisdag 6 april 21:11




Ja, man ska aldrig vara sämre general än att man kan ändra sig och tänka om.


För att tänka om så vore det käckt med fem riktigt goa motiveringar FÖR hundar av muskelraser, kanske har jag dömt en stor grupp hundar ohörda?


Jenny-Ann Larsson

Tisdag 6 april 22:38

Jag har en amstaff och en amerikansk bulldog och jag kan ge dig några argument till varför jag har valt just dessa raser/individer.

Jag vill ha hundar med:
- tydlig förarvekhet
- som ska vara en familjemedlem och respektera mina barn likväl som mig
- med tydlig av- och påknapp
- med stark arbetsvilja
- med drift som inte triggas naturligt i de omgivningar vi bor (alltså inte tydligt uttalade jakt-, vakt- eller vallegenskaper)
- minimal pälsvård
- som passar för alla de aktiviteter jag håller på med; vårdhundsutbildning samt lydnad-, agility- och weigh pull på tävlingsnivå (jag är medlem i SKK, BHK och SWBA)
- som uppfyller mina skönhetsideal, d v s storleksmässig och med tydlig muskeltonus
- med bra uppfödare som ger bra support

Detta är vad jag kan komma på just nu. Jag har granskat många av SKK-raserna och kan konstatera att det inte finns någon ras som hittills tillfredsställt alla mina önskemål förutom amstaffen och ambullen. Och hittills har jag inte ångrat mig en sekund!

Sedan vill jag, till andra bloggläsare, göra ett förtydligande; Pia företräder inte på något sätt SKK:s inställning till rashundsförbud. Kennelklubben har gjort ett tydligt ställningstagande där det framgår att man inte på något sätt tror på en sådan lagstiftning. Läs mer på http://www.hundsport.se/pdf_filer/rasfor...k_2010_skk_anser.pdf


Robert

Tisdag 6 april 23:28 

...Hej Jenny-Ann ! Äntligen snackar vi nivå på blogginlägg. Jag gillar Din till perfektion specificerade lista ovan. Har Du liknande krav på en kommande eller befintlig mänsklig partner ?
En annan fråga: Om dessa Dina raser inte hade funnits, hade Du varit utan hundar då ? Du behöver naturligtvis inte svara, inte min mening att vara otillständig.





Jenny-Ann Larsson

Onsdag 7 april 02:12

Robert - Ja, det är en detaljerad lista precis så som Pia efterfrågade. Och eftersom mina två hundar utgörs av individer som jag föll för "personligen" så kan jag med gott samvete säga att jag inte hade haft någon hund ifall jag inte stött på dessa två - precis som att jag förmodligen hade varit singel ifall jag inte fallit för min sambo. Att välja hund med hjärtat är inget som är förbehållet SKK-hundsägare - tvärt om tror jag att vi som valt ifrågasatta hundraser gör det oftare än "SKK-uppfödare/hundägare" som i storre omfattning kan bygga sina rasval på profit/meriter/användbarhet etc.

Jag är själv aktiv inom SKK, BHK och SWBA och möter många människor med total dedikation för sina hundar i alla dessa föreningar. Inom SWBA har vi m a a en krönika i Hundsport i februari genomfört en undersökning som kommer att publiceras i tidningens aprilnummer. Jag hoppas ni tar er tid att läsa den. Där framgår att en stor del av de hundägare och de hundar som ifrågasätts av allmänheten har en otrolig ambition och kunskap när det gäller att aktivera och ta hand om sina FAMILJEMEDLEMMAR.

Jag är fullt medveten om att det finns stolpskott som använder sig av BLANDRASHUNDAR av muskeltyp som statussymboler. Ofta blandas hundar med stark vaktinstinkt med hundar som har kampdrift. På Blocket säljs många blandraser som "amstaff" eftersom man inte får skriva ut vissa andra hundraser. Och media kallar ofta hundar som generellt inte till hör "kamphundsraserna" för just kamphundar (rottisblandningar är t ex vanligt förekommande i nyhetsinslagen).

Dagens kamphundar befinner sig ungefär där doberman, rottis och schäfern varit för 20 - 30 - 40 år sedan. Dessa rasers räddning har varit att de bjudits in i de "fina" salongerna och därmed avdramatiserats. För vilken liten sprätt vill ha en hund som statussymbol om den är allmänd känd som tävlings-, utställnings- och/eller sällskapshund? Välj att kriminalisera den och den kommer att förlora i ekonomiskt värde, bli en slit-och-släng-vara och fortsätta vara en cool attiralj.

Till sist en tanke som jag också förmedlat till M Sundin men som jag inte fått svar på gällande hans kategorisering av hundraser;
Han säger att "mina" hundraser kan få finnas till så länge de används i yrkesutövning (vakt, skydd etc). Jag är i full färd att utbilda min bulldog till vårdhund och hon visar strålande resultat i alla test- och träningssituationer. Den dagen hon bidrar med rehabilitering och en rikare vardag för barn, gamla och funktionshindrade - har hon då existensberättigande utifrån sin yrkesutövning eller ska hon utplånas?

Hundvärlden är inte bara svart och vit... Den är brindlefärgad. :-)





Och så fick jag lära mig ett nytt ord också; "otillständig".  Ska bli intressant att se hur detta utvecklas. Min kommentar på Mathias Sundins blogg står fortfarande utan respons. Faktum är att hans blogginlägg på senare tid verkar sakna kommentarer ö h t. Inte kan det väl vara så att intresset för den mediekåte kommunalpolitkern har falnat?


I går var jag ner till Umeå och "knöt ihop påsen" gällande min vikarie. Skönt! I dag blir det att packa väskor, bil, hundar och ungar och dra ett par dagar till Kalvträsk. Undrar om stugan står kvar? Återkommer med rapport!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar