20 februari 2011

Rumsbyten och köldkramp

Väl uppvärmd av fredagens lättja och med det faktum att jag avsatt tid för en tävling på fel dag, fanns det plötsligt utrymme för lite lugn och trevligheter även under lördagen. Så då gällde det förstås att fylla den med nåt...


Med ungdomar i huset brukar ju inte tidsöverflöd vara nåt större problem och det fick jag snabbt erfara när Freja iscensatte en länge omtalad rumsflytt. För ungefär ett år sedan renoverade vi hennes gamla rum helt enligt henes önskemål. Men nu var det liksom för...stort..! Så hon ville krypa in i ett av gästrummen vars golvutrymme (och nu skojar jag inte) förmodligen motsvarar 1/10 - om ens det - av utrymmet i hennes gamla rum! En hel del meckel blev det förstås när vi skulle komprimera hennes tillhörigheter till en hanterbar nivå. Plötsligt skulle alla gosedjur, ungdomsböcker, Min Häst-tidningar etc etc säljas. Flicka har blivit tjej har blivit kvinna!



Ett dåligt samvete har varit Isacs rum som inte genomgått några förändringar sedan det byggdes för drygt tio år sen. Men detta löste vi smidigt med att han fick ta Frejas gamla rum med tillhörande möbler. Gissa en kille som var nöjd! Det svart/vita temat föll helt i hans smak och när jag, han och Birk sedan gjorde oss ett ärende ner till stan för att köpa tapet var lyckan total. Även här genomfördes en majestätisk storrensning av allehanda leksaker och böcker så det blir för mamma att sortera en hel del framöver; slängas/säljas/spara.


Kändes underbart att få ägna lite fokuserad tid åt barnen, främst åt Isac som har en tendens att vara ganska självförsörjande. Måste bli mer sånt framöver.


Söndagen innebar tidig morgon och så upp och iväg till tävlingen i Piteå. Redan innan hade jag insett att detta inte skulle leda till något förstapris och så blev det också. Inte bara för mig utan för hela startfältet.  Vinnaren i gruppen tog ett tredjepris och det säger väl en hel del. Kylan var helt enkelt för hård. Av sex ekipage var det två som låg hela platsliggningen - däribland INTE min 37 kilos nakenhund. Fella hade gigantiska bekymmer med kylan men gjorde ändå sitt allra bästa för att härda ut. Bl a låg hon och höll upp ett ben medan hon låg på läggandet under gång...skakade förtvivlat på det för att få bort köldkrampen...men låg pall gjorde hon! Detsamma på sändandet/ställandet, då hon höll på att skaka sig ut ur rutan. Jag måste säga att jag är imponerad av hennes samarbetsvilja, trots allt. Nya tag nästa helg då vi får tävla inomhus!


Nu iväg på lång arbetsdag och ett sjukgymnastbesök med Elias, som ska kollas upp efter olyckan.


Jobba på, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar