26 februari 2011

Nog var det väl ändå själva fan!!


Birk med dagens andraplaceringslokal - totalt värdelös och duglig endast som leksak till en bebis 


Kan det vara så illa att jag och Fella bara är en blekfet, okunnig matte och en halvmedioker byracka? Inte den hittills oupptäckte perfekte hundföraren och den blivande lydnadsstjärnan som jag tidigare hoppats ?!?!


Jag börjar faktiskt undra. Efter att ha missat ännu ett förstapris med några fjuttiga poäng tycker jag mig faktiskt ha RÄTT att undra...


Har ägnat senaste timmarna åt att rannsaka mig själv och min hund. Faktum är att det inte ens är samma moment som ställer till det från gång till gång. Förutom kanske platsliggningen då. Som denna gång renderade i åtta poäng TROTS att Fella snurrade 180 grader runt sin egen axel, snurrade tillbaka och ägnade tre minuter åt att käka hästskit. Tack snälla domaren!


Jag trodde ju liksom att det är med hundtävlande skulle gå av bara farten. Det har ju varit så hittills... Som ettåring var Fella redan inprovad vårdhund med strålande testresultat. Ett par månader innan tvåårsdagen tog hon sitt Lp 1 med tre förstapris på raken. En månad efter sin tvåårsdag - och fyra månader efter sin weight pull-debut - var Fella Svensk Mästare, tillhörde Europaeliten och hade dessutom dragit hem ett antal beundransvärda segrar och flera internationella titlar. Ett par Best in Show-utmärkelser från utställning har hon också hunnit med (även om konkurrensen var obefintlig...men det syns ju inte på pokalerna).


Betydligt mer framgångsrika och erfarna hundförare än jag har struntat i lydnadschampionaten och satsat på uppflytt vidare i klasserna. Men jag tänker som så att om man verkligen är mogen att flytta upp en klass så ska tre förstapris i klassen under inte vara några bekymmer. Och just nu är det bekymmersamt för oss...


På väg hem från tävlingen körde vi förbi ridhuset och hämtade en kasse hästskit. Nu ska här tränas platsliggning med störning!!! Fredrik, den stackarn, tittade på mig med stora ögon och frågade "Du har väl inte tänkt använda det där inomhus?!?!?!"  - vilket ger en fingervisning om hur stort mitt förtroendekapital är hos honom.   I o f s tur att det är varmare utomhus nu så att jag kan förlägga platsliggningen till gården istället för till köket...


Efter en straffrunda med ordentlig drag weight ska vi nu tillbringa kvällen i horisontalläge med en film och lite gott. Jag ska också reflektera lite kring de råd och uttalanden som jag fått mig till livs av vänner senaste tiden;


"Nu måste du börja med kravställningar" - Tina Fridh



"Jag vill inte ha en lycklig hund. Jag vill ha en lydig hund." - Jimmie Eriksson



Och går det åt helvete ändå, anammar jag några andra klokheter som jag fått förmedlat till mig i dag;



"Fella må vara en `byracka´ men hon har stor livsglädje...och förmåga att njuta av livet, naturen...och bajs..." - Kicki Kvarnström



"Käka bajs på platsläggningen borde automatiskt leda till en uppflyttning till elitklass" - Staffen Tindra genom matte Gwen



"Kanske jag bör ligga me dommarn" - Kajsa Witasp



Ha en underbar lördagkväll, gott folk!



3 kommentarer:

  1. Tridde jag bidrog med några kloka råd, men de var visst sex-mut-erbjudandet som fastnade... Ska fråga Wulff hur man gör för att folk ska se en på ett visst sätt.... :PCheer up nu, Fella o Lans LPII under 2011!

    SvaraRadera
  2. Vaddå - det var väl ett klokt och konstruktivt råd?!?! Bättre än att ha hästskit på köksgolvet...

    SvaraRadera
  3. Förlåt, men du roar oss iaf. Jag skrattar ju så tårarna rinner åt bloggen! =)Sen finns det ju inga medgångar som inte har motgångar, och självklart kommer dom. Var glad att det kommer nu och inte under den viktigaste tävlingssäsongen. O siktar ni på LP2, så siktar jag på ett 1a pris i 2an, så drar vi vidare tillsammans mot nya mål!

    SvaraRadera