9 februari 2011

Kan det vara så...

...att saker håller på att ramla på plats. Eller var det bara en ovanligt lugn dag i går?


Måndagens lugna stund utgjordes av 1,5 timme då jag motionerade hundarna på löpbandet, hade hand om en uttråkad bebis, sorterade och märkte barnkläder inför stundande klädbytesdagar samt pratade i telefon, bl a med Socialstyrelsen. Allt detta samtidigt.


I går tog jag min en 7 km lång promenad med barnvagn och hundar. I o f s parallellt med en del ringande och sms:ade men jag vek inga kläder, ungen sov hela vägen och hundarna fick springa fria utan kätting efter sig! Det kändes liksom...ovant...på nåt sätt.


Jag gjorde några insikter och upptäkter också. Vilken stark och klok 15-åring jag har. Vad trevligt det är när ens vänner blir sams med varandra. Och att allt nytt är farligt. Tyvärr. Det sista blev jag varse genom bristen på entusiasm och överflödet av skeptisism över att vi blivit inbjudna att starta en weight pull-sektion utanför "moderklubben". Trots att vi som fått detta erbjudande förklarat att vi inte på något sätt har del i detta, har ord som "enkla vägen ut", "avhoppare", "svikare" blivit mer elle rmindre uttalade. Jättetrist. Särskilt för brukshundklubben vars enda ambition är att erbjuda så många olika aktiviteter som möjligt för sina medlemmar. De skiter högaktningsfullt i om vi är medlemmar i en eller hundra ytterligare föreningar. Och genom att få ingå i en redan existerande och välfungerande föreningsorganisation slipper jag vara "käringen mot strömmen" genom att hävda föreningsmässiga strukturer och principer. Jag - precis som alla andra inblandade - kan ägna sin energi åt att träna hund istället för att känna oss missförstådda och ouppskattade. Vad kan vara fel i det?


I dag väntar ytterligare en dag i solsken. Det blir träning för både folk och fä större delen av dagen men vi börjar med en besiktning av Birk som snart närmar sig den ansenliga åldern av 9 (NIO!!!!!) månader. Under de senaste veckorna har han mer och mer börjat hitta balansen och stå själv. Sen svischar det bara till så är han en fjunig femtonåring med EPA, precis som största storebror.


Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar