29 juni 2010

Morgonstund har guld i mund...


6.00. Då ringer klockan. Då har jag just ammat Birk och får försöka vika ihop gammkroppen för att ta mig över sängkanten. Sen kravla mig uppför trappen och se till att Elias vaknar. Och efter det ägna en halvtimme åt att få en trulig tonåring att äta frukost, göra matsäck och göra sig i ordning för sommarjobbet. Skjutsa ut i ett hygge i skogen dryga milen hemifrån och samtidigt leverera en svada av peppning (för att han ska iddas sätta alla sina plantor varje dag) och moralpredikningar (berätta vad som händer om han inte sätter sina plantor varje dag).


Men sen får jag ju en stund hemma innan resten av familjen börjar sprattla till liv. Jobba en eller ett par timmar. Surfa runt lite på internet. Städa och plocka undan. Och - nu när jag har börjat mitt nya liv - kanske hinna en promenad eller en cykeltur med hundarna.



Hundarna, ja. Agilitykurs för Fella i går igen. Fantastiskt att se hur hon har mognat i huvudet sedan förra sommaren. Då var hon avvaktande och lite rädd för allt nytt - nu forcerar hon varje nytt hinder med sån kraft och fart att kursledarna nästan tappar andan. Balansbommen (se ovan) var ett av de nya hinder som skulle introduceras i går. Och dessutom det enda som vållade problem - på precis det sätt som jag trodde. För inte är det några problem att våga sig UPP på den... Bekymret är hur Fella, med sin breda frambensställning och 36 kg muskler, ska hålla sig kvar. Så upp kom vi med fart - och ner på samma sätt. Ett par fall rätt på huvudet och några snedsteg (stackars kursledaren hann inte parera och hålla emot när en st bulldog kom ramlandes över henne) men Fella brydde sig inte ett dugg utan tog bara sats för att komma upp igen.


Hann träna lite slalom också och även där är det intressant att se hur Fella "stämmer av" allt hon gör med mig när hon är osäker. För att träna ingångarna till slalomen sätter man upp endast två pinnar och ska sedan lära hunden att springa in från rätt håll, oavsett varifrån man startar. Detta ska ta ett bra tag men efter 5 - 10 min hade Fella fattat galoppen och närhelst hon var osäker gjorde hon en ansats, kollade av med mig, fick klartecken och gjorde rätt.  Efter ytterligare 10 min började hon kasta sig mellan pinnarna på hela slalombanan, även om jag måste vara där och dirigera henne lite fortfarande.Vilken vovve!


Nu ska jag inta en nyttig frukost bestående av havregrynsgröt och grovt bröd. Sen får vi se om jag hinner med den där cykelturen innan vi ska börja packa ihop oss inför en lång dag i goda vänners stuga.


Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar