13 oktober 2009

Varde ljus!

Det har nog inte undgått nån bloggläsare att jag ägnat nån timme då och då under de senaste veckorna åt att måla golv, väggar och tak här hemma. Jag började på övervåningen och har nu mer och mer krupit mig neråt. Tanken är att göra en mini-make over istället för den stora renoveringsinsats som jag planerat med flytt av väggar, installation av fönster etc i hallen - allt för att skapa lite känsla av ljus.


När jag målat allt utom boaseringen - som hittills bestått av gamla tidningar - insåg jag att det var läge att även byta ut dessa. De såg lite väl skabbiga ut och har faktiskt överlevt min renoveringsiver längre än de flesta andra satsningar jag gör kontinuerligt i huset. Min vana trogen åkte jag till Färg och Tapet - mitt andra hem (varför ens lägga ner en massa jobb och pengar på att renovera när det uppenbarligen är där jag tillbringar den största delen av min vakna tid?!?!?!) och hamnade på avdelningen med de DYRA tapeterna. Det tillhör undantagen att jag ens tittar en andra gång på en tapetrulle som är billigare än 700:-. Mitt enda flärdfulla drag. I alla fall hittade jag ingenting jag kände att jag ville ha, så jag drog på Rusta istället. Hittade ingenting där som jag egentligen ville ha heller, men för 1/10 av det pris jag är van att betala kändes det helt OK att kompromissa. Känner jag mig själv rätt lär det inte dröja allt för länge innan det är dags för att göra om hallen ändå...



Här är den gamla färgsättningen med tidningspapper och lasyr på antikvita väggar. Varmt men murrigt och lite väl mörkt.






Mina egenhändigt dekormålade dörrar (11 till antalet) ska få genomgå en uppfräschning de också - stilrent vitt får det bli.







Så här får det bli, min kompromissrenovering...



I övrigt blev det mindre jobb än planerat i dag. Ringde för att rådfråga Hälsocentralen (som Vårdcentralerna så fint kallas nu för tiden) kring vaccination mot svininfluensa, graviditet och Fragminbehandling. Nämnde också att min äldste son går på den skola som har 1/5 av eleverna sjuka (varav flera med konstaterad svininfluensa), att yngste sonen varit hängig hela helgen och att jag också börjat känna av tydliga och typiska flunsasymtom. Då jäklar blev det brått - inom en timme fick jag tid med läkare för influensatest och förberedelse för ev behandling. Under hela mitt liv har jag alltid fått höra "Men ÅÅÅÅHH, Jenny-Ann - du ska då alltid var värst!". Och nu börjar jag banne mig tänka att det kanske ligger nåt i det...





I alla fall räknades jag som parias i dag och var inte välkommen varken till barnmorskan eller till frissan. Jag tycker själv att min brist på frisyr är ett mer akut tillstånd än att drabbas av en potentiellt dödlig virusinfektion, men man måste ju ta sitt samhälleliga ansvar.





På tal om ansvar, har "kört slut" på hundarna i dag. I alla fall om jag ska gå efter den anklagelse som jag fått av en hundägare med helt annorlunda aktiveringsfilosofi än jag har. I hans ögon är en två km lång promenad en eller ett par gånger i veckan - gärna med en massa kilon i vikthalsband eller i klövjeväska - samt egen aktivering av hundarna i form av dragkamp eller spring pole (vilket i mina ögon är en belönings- och inte en träningsform) tillräckligt. Så mina hundar har plågats med 1,5 timme drag weight, sammanlagt ca 5 km i kuperad terräng, bl a uppför Frostkågeberget. Stackarna - visst ser de plågade ut?









Så nu ligger de trötta och nystretchade framför kaminen och gosar. Avslutar med att lägga in en bild av dålig kvalité och inte heller särskilt smickrande - så här ter sig vår tillvaro efter 21 på kvällarna:






Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar