8 oktober 2009

Resa genom klimatzoner

Usch... Hela natten till onsdag låg vi och lyssnade på stormvindar och hällande regn. Jag som just tagit fram ungarnas vinterkläder fick snabbt göra en raid i källaren och leta fram regnkläderna. Mörkt, blåsigt och blött...överallt...


Stackars underbare Fredrik klev upp ur sängvärmen och gick ut och bytte till vinterdäck på bilen. Nån timme senare bar det av mot Norrbottens inland, närmare bestämt strax utanför Arvidsjaur. Min vana OTROGEN åkte jag iväg i god tid, trotsande det reseförbud jag fått av läkaren (nöden har ingen lag, inte mitt arbete heller).


Jag behövde bra köra nån mil så övergick regnvåta vägar till underkylda, slaskfyllda och oplogade vägbanor. Ungefär halvvägs började snön ligga kvar och vid Glommersträsk blev jag nästan snöblind på grund av en strålande sol och nyfallen, ren och vit snö. Lovely!!! Julstämningen och humöret gick på topp direkt!



Stötte på några fordon - närmare bestämt fyra - vars ägare förmodligen inte var lika upprymda över den nyfallna snön som jag...



Ska sanningen fram så var det väl inte precis bara av trafiksäkerhetsmässiga skäl som jag tog god tid på mig upp till Arvidsjaur. Dollar Store finns ju där...  Konstigt vad många saker det finns som man inte visste att man behövde! Fast det fanns en del jag köpte OCH behövde också, däribland lite... ganska mycket... godsaker till Frejas stundande pyjamasparty.


Väl hemma blev det en kort promenad med grannen och hennes hund samt 45 min bus för hundarna på en lägda - hysteriskt roligt att se dem rusa runt, runt utan att ens hämta andan. Här en bild från deras lek i vintras (och vem har flängaste hundarna?!?!?!):



Sedan storhandling med familjen, hämta Elias, som blivit en riktigt bilmekare sen han fick sin EPA, hos en kompis (eller snarare, i kompisens garage) och sen - som vanligt - framstupa sidoläge i TV-soffan...


Go’natt!

2 kommentarer:

  1. vilken underbar bild, den första

    SvaraRadera
  2. Ja, och där framgår inte den strålande solen. Måste nog skaffa en mobil med bättre kamera om jag ska fortsätta se världen genom "bloggögon"...

    SvaraRadera