16 oktober 2009

An Eureka Moment!


Lydnadsträningen med Ya'ax har tyvärr kommit på skam under flera år. Min motivation har matchat min tilltro till hundens förmågor - inte särskilt höga nån av dem. Men nu när jag fått en nytändning genom träningen med Fella och dessutom fått möjlighet att jämföra Ya'ax med lite andra hundar, inser jag att han ju har kapacitet till mycket mer än sin matte! Jag har börjat om lite från början och låtit honom göra samma träningsövningar som Fella och det går ju riktigt bra. Ett exempel är dagens träning med apporten. Ya'ax är jätteduktig på att hålla utan att tugga men han har aldrig velat ta apporten annat än att jag "gapat upp" honom (i o f mycket lätt, men ändå...). Men så i dag, kom jag på den enkla lösningen - jag höll fram apporten med BÅDA händerna istället för bara med ena och VIPS så tog han den fint och villigt. EUREKA!! Innan träningspasset var över hade vi också kört apporten med hindret från Lk 3 felfritt flera gånger - det tycker jag var en helt OK utveckling med tanke på att han inte ens tog apporten när vi började.


Fella harvar på i sin utveckling också. Vid förra veckans tävlingslydnadsträning trodde kursledaren att Fella inte kan "ligg" utan dubbelkommando men det kan hon visst - hon är bara bekväm och vill inte ligga på frostig backe. Både läggandet och ställandet fungerar bättre och bättre. Om knappt en månad blir vår första träningstävling i samband med kursavslutnignen och det ser jag fram emot.


Om mindre än ett par veckor ska jag dessutom gå en heldag med Tina Fridh; ett pass med Fella och ett med Ya'ax. Jag tränade för henne när Fella bara var valp och fick jättemånga nyttiga tips. Gillar Tina skarpt - lagom "jävlaranamma" för att jag ska ta in det hon säger. Att hon sedan blev såld både på Fella, Ya'ax och Weight Pull är ju inte helt fel, det heller!


I övrigt hade jag tänkt ha en "sjukskriven" dag med det sket sig. Satt i telefon nästan hela dagen, bokade bl a julbord för våra familjehem (mysig tillställning varje år vid advent) och styrde upp ett stort möte för företagsledare som jag inte kan vara med på eftersom jag fått resförbud.


Nu tycks Fredrik ha kvicknat till lite så jag ska passa på att nyttja honom för lite tapetseringshjälp innan han sjunker in i feberdimmornas värld igen.


Ha en trevlig helg allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar