8 maj 2011

Succé!

Lördagen var en sån där dag som man inte skulle orka ha för många av, men som lägger sig som bomull runt hjärtat.

Dagen började bra. Redan när jag vaknade och gäspade hörde jag hur det knastrade till i öronen. Med andra ord börjar trumhinnor och bihålor återgå till sin ursprungliga status. Så skönt!

Sedan packade jag hundar, selar och kätting i bilen och åkte till Åbyn-Byskes Brukshundklubb för förberedelsen inför dagens invigning och Öppet Hus. Det gick smidigt och, av nån outgrundlig anledning, blev det kvinnan med minst självbevarelsedrift som utsågs till speaker. Undrar just vem det kan vara..?

När aktiviteterna sedan körde igång var det slag i slag; uppvisningar och prova på-aktiviteter av agility, lydnad, rallylydnad, draghundm uppletande och weight pull. Förutom standarsinslag så som fika-, hamburger- och lotteriförsäljning, loppis etc.


Lite lydnadsuppvisning framför klubblokalen


Agility...


Draghund...


...och Drag Weight förstås!

Intresset för Weight Pull/Drag Weight var överväldigande! Efter en kort föreläsning/uppvisning var det minst ett 20-tal ekipage som ville prova och många anmälde intresse till kommande WP-träningar. Och jag som inte hade tänkt åta mig nåt ansvar för träning närmsta tiden... :-)

Det absolut roligaste var dock att sekreteraren för Brukshundklubbens Övre Norra Distrikt (som sträcker sig från Umeå och norrut) som var inbjuden för att invigningstala och klippa band, kom fram och ville prata efter WP-uppvisningen. "Jag blev alldeles tårögd när jag såg era hundar dra! Vilken fantastisk möjlighet till motion och rehabilitering. Detta måste Brukshundklubben få upp ögonen för! Jag skulle vilja ta upp med övriga styrelsen att vi borde gå kurs i WP - kan ni anordna en sådan?" Ja, vad säger man..? :-)

En annan inte lika rolig grej hon berättade var att hon varit aktiv i en Brukshundklubb strax utanför Umeå och att hon och övriga styrelsen då fått en förfrågan från en privatperson om att starta upp en WP-sektion. Men att personen ifråga var så galen och levde upp till varje fördom om kamphundsägare och WP-utövare att klubben hade tackat nej - vilket ledde till en smutskastningskampanj från privatpersonen. Och ni med minsta fantasi och som följt min blogg under lite längre tid har ju inga problem att förstå vem det var, eller hur? Just det, min lille bloggarvän som tidigare utsatt mig och min familj för förtal just för att jag bett honom "backa av" lite i hans ageranden kring kamphundar och WP eftersom jag förstått att han förstör mer än han gör gott. Trist att veta att han fram till nu alltså förstört anseendet hos kamphundsägare och WP-utövare inte bara i en lokal klubb utan också i en distriktsstyrelse - men roligt att höra att vi lyckades vända inställningen bara genom att uppträda lite sunt och visa att det här är en sport för alla hundar.


Birk var fantastisk hela dagen. Han var uppe i 12 timmar i sträck och sken som en sol hela tiden. Som en liten evighetsmaskin tultade han runt och charmade både folk och fä. Han hittade också en godmodig spanieltik som han kavat greppade kopplet om och gick ut på promenad.

Oh så, när Öppet Hus-dagen var slut och folket åkte hem, blev jag kvar några timmar till. Världens bästa 12-åriga dotter Freja och Ya'ax var nämligen anmälda till helgkursen i freestyle och det kunde jag förstås inte missa! Vilket samspel de två har! Skrikapan Ya'ax har kanske hittat sin alternativa karriär nu. Klicka här för ett litet smakprov.


Den här vägen borde ju leda någonstans... Eller..?

En långpromenad klarnade hjärnan lite innan jag kom hem från en lång dag. Som vanligt försökte jag mig på nya vägar, vilket förstås resulterade i att jag än en gång trampade runt efter kostigar och sumpmarker. Men så småningom tog jag mig hem och då var det ryggläge för hela familjen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar