10 maj 2011

Stolthet och fördom



I gårdagens inlägg skrev jag om den banbrytande artikeln i Hundsport, där det framgick att SKK kan komma att godkänna Weight Pull som en tävlingsdisciplin för hundar.

I mina ögon skulle detta vara det ultimata erkännandet. Resultatet av tio års arbete för att "städa upp" sporten och göra den rumsren. Beviset för att goda föredömen, kontakter över gränserna och "att synas överallt" gör skillnad.

Men från WP-entusiasterna är det förvånansvärt tyst. På det forum där de flesta samlas är kommentarerna på artikeln glesa. Det får mig att fundera...

VILL eldsjälarna ens att WP ska bli en godkänd sport? Är rollen som den fula ankungen bekvämare? Är det alienationen...känslan av utanförskap...som skapar glöden för sporten? Eller handlar det om att fördomarna mot Brukshundklubbar och SKK är starkare från WP-folkets sida än vad man har förutsatt att det omvända är?

Jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att min känsla av att bli bemött med skepticism var gång jag framhållit fördelarna med samarbete över gränserna är en övertolkning. För nu är det dags att leva upp till parollen om att "WP är till för alla!". Bevisa att sporten inte är en dagslända. Och att utövarna är seriösa.

Nu bär det iväg för en halvdags arbete på skolan. Sen måste jag stanna till på affärn och handla nåt gott. Det stora kalaset ska vi ha till helgen, men det är i morgon som Birk blir ett år. Min lilla bebis. Var tar tiden vägen?!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar