1 januari 2010

Gott Nytt 2010! Så här ska mitt år bli...


Så var det gamla året till ända och ett nytt på gång. Vi hade en trevlig nyårsafton tillsammans med det kompisgäng som jag hållit ihop med i drygt 20 år.  Lite god mat, tävlingar och skitsnack. Hundarna skötte sig exemplariskt och var ute för att titta på fyrverkerier en liten stund vid tolvslaget. Fella viftade på svansen och tittade storögt på de färgglada kaskaderna och Ya’ax stämde upp med en liten sång.


Självklart blev det sent i natt vilket ledde till en av de längsta sovmornar jag tagit på länge. Sedan har jag tillbringat några timmar i Frejas rum; har målat hennes syrabetsade möbler lacksvarta. Rekommenderas å det varmaste! Vill man ha en snabb och billig make-over så satsa på det!


I övrigt lär det inte bli så mycket nyttigt gjort i dag. Hundarna är loja efter ett riktigt ordentligt dw-pass förutom festligheterna i går, så de får nöja sig med kissrunda och lite inomhus-lydnad i dag. Lite tid för planering och tankar kring det kommande året m a o!


Familj                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Av naturliga skäl känns det som att årets höjdpunkt kommer någon gång i slutet av april, då vi - om allt går som det är tänkt - ska bli en till i familjen. Min och Fredriks uttalade ambition är att inte låta detta hindra oss i övriga planer som vi har för året, så vi hoppas att alla får vara friska och pigga. Jag har också för avsikt att ta varje tillfälle i akt och njuta av det nya livet.


Vad gäller de äldre barnen, hoppas jag att detta är året då deras boendesituation ska stabiliseras. Jag har gett löften i denna fråga och kommer att hålla dem så långt det bara är möjligt.


I övrigt ska jag försöka påminna mig dagligen om vilken tur jag har som har en sån underbar familj. Jag ska försöka bli ännu bättre på att ge bekräftelser och njuta av den tid jag får tillbringa med mina barn, min sambo och min närmsta släkt. Förhoppningsvis kommer jag också att få möjlighet att lära känna Fredriks släkt bättre också.


Vänner                                                                                                        Ser fram emot att få fördjupa alla nya bekantskaper och hoppas ha möjlighet att våldgästa många av dem under våren och sommaren.


Arbete                                                                                         Mycket är på gång under första delen av året. Nygammalt kvalitetssäkringssystem som ska implementeras, ställningstaganden kring mitt ordförandeskap inom RFF, nya placeringar och tankar om nya verksamhetsområden etc. Dessutom måste jag ta ställning till hur min föräldraledighet ska lösas. Det är det största och mest ångestfyllda frågeställningen just nu.


Hälsa                                                                           Efter förlossningen ska det göras en utredning om huruvida mina problem med blodpropparna är genetiskt betingat. Ska driva på så att även mina barn omfattas av den genetiska utredningen.


Det kommer att bli svårt att hålla fast vid vattenträningen, dels för att man inte kan simma direkt efter förlossningen, dels för att det förstås blir lite svårare med en liten bäbis men också för att badhusen har sommarstängt. Jag ska göra mitt bästa för att hitta en bra rutin för fortsatt träning under och efter sommaren.


Hundarna                                                                                     Fella - Hon ska startas i Lk 1 under våren och ambitionen är att vi ska nosa på Lk 2 senast under hösten. Vill också hinna med en agilitykurs nu när hon har åldern inne. I övrigt ska hon göra sina första starter i wp. Eftersom konkurrensen i hennes viktklass är svår, kommer jag i första hand att satsa på titlar än placeringar. En utställning vore också roligt att hinna med under sommarhalvåret och självklart hoppas vi kunna delta på Sommarkampen i Norrköping.                                  


Ya’ax - Hans ojämna tävlingsresultat inom wp gör att jag inte kommer att satsa fullt ut på honom på banorna i år. Självklart får han följa med på läger och när jag ska starta Fella, men eftersom de två tävlar i samma viktklass kommer jag att fokusera på Fella i första hand.  Har provat så många olika träningsvarianter utan att få något tydligt och hållbart resultat, så nu provar vi att "vila" honom i form istället. Om Fella går upp i Lk 2 under/efter sommaren, hoppas jag kunnna starta Ya’ax i Lk 1.


Hus/hem                                                                                      Tänk om detta kunde bli året då jag asvlutade alla påbörjade projekt?!?!?! I så fall blir första steget att måla färdigt inomhus (vilket jag är på god väg att klara av redan) samt färdigställa de förhatliga fejk-takbjälkarna som jag inte konstruerat och satt upp färdigt i alla rum. Till våren blir det att göra om/förbättra samt göra färdigt plattsättningarna i trädgården. Lite mer plantering ska jag också satsa på.


I stugan är de stora projekten att göra ett stoooooort soldäck i anslutning till stugan samt en brygga + stoooooooor flytbrygga nere vid vattnet. Känner jag mig själv - och Fredrik - rätt så kommer vi att påbörja inredningen av sovstugan också. Och Fredrik ska förstås få färdigställa sitt älskade utedass.



Jaa.... Känns som om detta kan bli ett lugnt år. Eller..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar