24 januari 2010

Kamphundar och kampsport




Vaknade i morse av tassande fötter. Det var Isac med kompis som var uppe och knaprade på kvarblivet chips från lördagkvällen. Övriga fyra ungar, som mer eller mindre inträtt i tonårsmentaliteten med sena nätter och sovmorgon, lyste med sin frånvaro ytterligare någon timme.


Efter frukost roade jag mig bl a med Sock-Bingo. Brukar i vanliga fall vara en begivenhet för hela familjen (som dock inte sprider lika många superlativer över leken som jag). Alla sitter på golvet och sen välter jag ut en klädesback med omaka sockar. Flest ihopsatta par vinner. Inte lika kul när man är ensam tävlingsdeltagare dock...


Vid 13-tiden droppade det in både folk och fä på gården. Ytterligare en unge samt sex hundar med tillhörande mattar och hussar. Vi tog en trevlig dw-promenad i skogen. Vi hade också med oss en katt bland hermelinerna; en schäfer som fick stifta bekantskap med en Sankt Bernhard, en Jack Russel terrier, tre amstaffar, en ambull och en pitbull-mix. Och gissa om det var kamphundarna eller schäfern som levde om mest?!?! Jag och Nina hade alla anledning att vara stolta över våra hanhundar som i vanliga fall brukar på sin vakt - särskilt när det som nu är en tik i höglöpen mitt i flocken.


När jag väl kom in igen, hade det gått 2,5 timmar. Bara att sno om ut och sätta sig i bilen för att skjutsa Isac och hans kompis till deras första prov-karateträning. Go'ungar. Efter 10 min uppvärmning kom de glädjestrålande till mig och deklarerade att karate var JÄTTEROLIGT och att de minsann skulle fortsätta träna efter provomgångarna.


Efter en lugn timme på åhörarbänk i karatesalen bar det av hemåt igen. Utfodra barn (fortfarande sex till antalet) och sedan försöka styra upp lite packning och städning. Om allting går som tänkt (d v s om ingen bortslarvad unge tittar ut ur nåt hörn senare i kväll) är vi helt barnfria om ett litet tag. Då är det läge att pusta ut och börja längta till nästa helg när de kommer tillbaka igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar