15 januari 2010

SJ, SJ, gamle vän...

Boka platsbiljett och res, medan möjligeten ges.
Med vår järnväg vart du vill. Snart finns den inte till.


Tag en tripp med 2:a klass - gratis vatten, bruna dass.
Om du kommer fram i tid, så fröjda dig därvid.



SJ, SJ, gamle vän. Konstigt att du lever än.
Men du ser rätt krasslig ut. Snart hörs ditt sista tut.



Unna dig en kafferast. Det finns smörgåsar i plast.
Dom har rest i många mil, men ligger ändå kvar.


Snart går hela linjen tom. Banvallsgruset går i blom.
Sista loket hostar till och stannar och står still.



SJ, SJ, gamle vän. Konstigt att du lever än.                Men du ser rätt krasslig ut. Snart hörs ditt sista tuuuuuut...



41,5 timmar. Så länge var jag borta. 4,5 timme effektiv arbetstid, resten resa. Tidseffektivt, eller hur?



4 timmars försening på vägen ner, drygt tre på vägen upp. Missade ett par timmar av mötet jag skulle på. Visst tänker man att SJ borde ersätta förlorad arbetsinkomst men det är förstås inte aktuellt. Däremot har de en resegaranti vilken innebär att resenären får igen 25% av biljettpriset vid en timmes försening, 50% vid två timmar (förutom skälig ersättning för kost och ev logi). Tror ni att SJ-personalen upplyser om det när de informerar om förseningen? Nä, just det... De informerar helt enkelt inte om just nåt.



Men det gäller att se glädjeämnena i helvetesresan. Det var tur att jag åkte nattåg - tänk att vara strandad i vildmarken i flera timmar och inte kunna sova sig igenom eländet? Och min laptop har mått bra av omsorgen jag ägnat den - så välorganiserad och städad har den sällan varit. Och tänk om jag, som jag faktiskt övervägt, hade haft en eller båda hundarna med mig? Hemska tanke...



Väl hemma tog jag mig ett par sköööööööna sovtimmar i min egen säng, sedan ordentlig dw-tur med hundarna. Klockan är nu bara slagen 17 men så många fler knop tror jag inte att det blir i kväll... I morgon nya tag, då ska jag jobba lite och arrangera kalas tillammans med en kompis.



Ha en riktigt trevlig fredagkväll, gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar