31 december 2009

Mysigt och bra slut på 2009

I går förmiddag var det dags. Forden skulle besiktas. Nån gång under en strukturerad tid i mitt liv lovade jag mig själv att jag skulle börja lämna in bilarna för genomgång på verkstad INNAN besiktning så jag skulle slippa vara så himla nervös. Det löftet kan inte ha gällt särskilt länge för jag har inget minne av att någonsin ha gjort det. Förmodligen var det ett desperat uttalande minutrarna innan jag körde in i Bilprovningens lokaler och något jag glömde när jag klarade mig utan anmärkningar.


I går hade jag dock lite anledning att känna pirr. Några småfel och ett storfel visste vi om. Och vår vana trogen var det i sista stund det skulle åtgärdas, vilket innebar att Fredrik och en hjälpsam granne i förrgår tillbringade ett antal timmar i garaget med att försöka byta en tjurig bromsskiva. Allt gick dock till slut vägen och bilen var körduglig - om än igenisad och smutsig - i går morse. Det enda som fattades var byte av en glappande styrled som Mekonomen tyvärr inte hade hemma.


Fredrik lade på stora charmoffensiven gentemot besiktningsmannen och det gav resultat, för vi klarade oss undan med en anmärkning på skyltbeslysning och en ombesiktning på styrleden. Dessutom erbjöd besiktningsmannen oss möjligheten att kolla upp den bil vi funderar på att köpa i deras datasystem - alla ettor på en besiktning försvinner ju på besiktningsprotokollet vid en ombesiktning men de finns kvar i Bilprovningens system. Perfekt för blivande bilköpare att få tips om begynnande fel på bilen.


Efter ett ordentligt vatengympapass med militäriske vattengympaledaren, en rask hundpromenad med grannen samt lite jobb, förberedde vi lite inför vännernas spontanbesök. Sedan blev det myskväll med hund- och kattbus (fem av den ena sorten, tre av den andra), lite käk, massa skitsnack samt spel (som jag f ö fick vinna - för visst la du dig på slutet, Fredrik?  ).


I dag, på självaste nyårsafton, fortsätter myset och de sociala åtagandena. Så himla mycket jobb blir det nog inte. Ska hinna ut med hundarna en ordentlig sväng, sedan åka förbi mamma och pappa för att hinna träffa lillebror + sambo innan de åker söderut och sedan avslutas kvällen - och året - i kompisars sällskap. Vi brukar bli ett gäng på 10 - 15 vuxna med tillhörande barn. I år ska vi visst ha ett filmtema. Med tanke på barnen (och mig själv) fick jag Fredrik att överge planerna på att utrusta sig med en jättedildo i skrevet och agera porrskådis. Det får bli lite mer subtila arrangemang, tror jag.


Återkommer med rapport om årets sista dag. Tills dess - ha ett riktigt Gott Nytt År, älskade vänner!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar