16 juni 2012

En dag utan regn...nästan...

Vid 20-snåret orkade inte sommaren längre. Då var det tvunget att bli dåligt väder igen. Men vi har i alla fall fått ha förmånen att ha nästan en HEL sommardag i juni (ironi).

Vid 5.30-tiden slog jag upp mina gröna. Jag satt vid datorn, åt frukost, målade väggarna i punchverandan, rensade ogräs, vattnade buskar... Kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle väcka resten av familjen så att vi fick vara effektiva tillsammans eller om jag skulle njuta av lugnet och tystnaden. Jag valde det senare.

Punchverandan fick sig en ordentlig uppstökning och lite vitfärg.

"Skvallerbyttorna" finns lite varstans här på gården - både inomhus...

...och utomhus. I fjol gjorde jag en snålmanöver och använde dem istället för lobelia i alla planteringar och i år blommar de fint i kurkorna igen!
Fram på förmiddagen vaknade resten av familjen till liv och Birk, som ser alla möjligheter med mammas lilla damm, passade på att tvätta sina traktorer - självklart iklädd älskade cykelhjälmen!

Fredrik har tillbringat större delen av dagen i traktorn. Det var MYCKET jord som skulle planeras ut och förflyttas. Så nu ser gården ut som en lerhög igen. Men NÅN gång..nåt år... kanske det blir klart.

Själv har jag ägnat mig åt gräsmattorna. Med en gård stadd i ständig förändring är det inte många gräsplättar som ligger orörda i år. Och dessvärre har de få kvadratmeter som är orörda blivit utsatta för Fellas pissande så gräset har dött bort i jämna och runda fläckar. Ibland finns det fördelar med kringskvättande hanhundar.

I vanlig ordning ägnar jag en tanke åt att fantastiska loppisar som är på gång nu, särskilt på söndagarna. Men för det mesta kommer nåt annat - läs jobb i någon form - i vägen. Men nu har Isac efterfrågat en loppistur och det skulle vara ett trevligt avslut på ungarnas vistelse här innan de åker till pappa ett par veckor.

Nu välförtjänt soffhäng innan behövlig tidig kväll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar