30 oktober 2011

Blodstänk, råttutrotning och starka hundar

Torsdagen var lång. Den tog sin början kl 04.00 när jag klev upp för att åka till Stockholm och slutade strax efter 01.00 nästan ett dygn senare, när jag äntligen fick krypa till sängs efter att ha åkt sista planet hem. Fick knappt fyra timmars sömn in till fredagen, då det var upp i ottan igen - har inte känt mig så "bakis" sen fjortisårens alkoholstänkta besök på Rännar'n i Norsjö.

Avklarade diverse ärenden och ett par timmars jobb på skolan innan jag och äldste sonen drog på shoppingrunda och avslutade med kvartsamtal. Hittills har jag varit liiiite skeptisk till hans utbildningsval men efter att mentorn bekräftat att Elias med än gärna får svetsa hundburar eller insats till öppna spisen i stugan, måste jag säga att jag blev mer välvilligt inställd. :-)

Hann förbi en kort sväng hos mamma och pappa där lillebror med familj inkvarterat sig under sitt besök i schtaan. Birk och lilla kusin Maj, 10 mån, kom riktigt bra överens.

När jag kom hem var huset redan intaget, dels av redan hemkomna barn, dels av VVS- och elfolk som skulle installera pannan till jordvärmen. Några konstiga kufar. Hade knappt mål i mun när jag tilltalade dem men när de satt i köket och käkade hamburgare gick det bra att kasta åt hundarna pommes frites och komma med käcka uttalanden som "det är bäst att mata dem så att de inte biter mig i benet". Haha. Skitkul. Ring dagen innan nästa gång så kan vi se till att ni inte riskerar att bli uppätna av våra blodtörstiga bestar. Eller så int'...

I vanlig ordning totalt död på fredag kväll. På lördag gjorde vi en insats på två ingrodda, genomskitiga bilar och såg sedan fram emot en bf-kväll, eftersom vi för första gången på jagvetintehurlänge bara hade Birk hemma. Då sa kroppen ifrån. Illamående, ont och störtblödning utan dess like. Jätteromantiskt.

Med en extra timme till godo klev vi upp tidigt söndag morgon. Väntade in vännen och sen drog vi västerut; jag och vännen till Norsjö Brukshundklubb för kursdag i WP, Fredrik och Birk till stugan för att oskadliggöra råttor. Tror vi var ganska framgångsrika på båda fronter - och nu menar jag inte att vi oskadliggjorde några hundar i Norsjö utan jag tror att alla överlevde med god marginal och faktiskt också var tämligen nöjda med dagen om man får tro kommentarerna på "fejjan". Alla var jätteduktiga, både hundägare och hundar. Lite bilder från dagen hittar du här. En liten rolig detalj var att en av Skellefteåtraktens mest frekventa domare - som gett mig och Fella allt ifrån nollor till tiopoängare många gånger - nu plötsligt var kursdeltagare och fick lov att finna sig i mina komandon, tyckanden och låtanden. :-)

En publikfriande bloggare skulle i detta läge ha lagt in några åskådliggörande bilder/foton för att attrahera läsare, men den här bloggerskan skiter i eventuella PR-satsningar och gör kväll istället. Morgondagen har ett låååångt arbetspass att erbjuda.

Go' kväll!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar