19 oktober 2011

Baciller, benböj och BBiC-kartläggningar



Jaha. Här går livet sin gilla gång. Inne i en sån där period som liksom bara ska avverkas. Inga hysteriska, akuta och - i mitt fall - tämligen vanligt förekommande bekymmer att lösa men inte heller allt för många glädjeämnen.

Av nån anledning har en bacillhärd lägrat familjen. I dag är två av tre ungar hemma från skolan och fastän jag inte är det minsta sjuk så är jag så trött! Slocknar i soffan innan ungarna gått och lagt sig på kvällen och studsar inte upp som jag brukar på mornarna när väckaren ringer. Och däremellan hägrar sängen skönt så där mitt på dagen...

Jag trodde att den förnyade motionssatsningen skulle göra sitt till, men än märker jag inget större resultat vad gäller orken. Jag travar på ungefär en mil ca 5 dar i veckan och tar mig iväg på Friskvårds ungefär tre gånger varje vecka utöver det. Har hittat några favoriter; Body Combat, Step Muskel och Dans Aerobics. Ni vet, såna där pass där det bara sprutar adrenalin och där allt går så fort att hjärnan inte riktigt hinner med. Det värsta som finns är träning som är så lågintensiv att man börjar titta på klockan. Det är att jämställa med alla dessa kyrkliga ceremonier som jag har så svårt för; födslar, dödslar, bröllop, skolavslutningar... Ett givet upplägg med utrymme för mig att börja beräkna hur länge jag egentligen måste utsätta mig för denna prövning. Hur många psalmer? Har vi kommit halvvägs när vi sjungit hälften av dem? Jag må ha en halvt medelålders, halvfet, skrynklig och utarbetad kropp, men det är hjärnan som är min värsta fiende! :-)

Nu sätter jag i o f s hjärnan ordentligt på prov. Undrar hur många ord jag presterar vid datorn varje dag? Det är BBiC-kartläggningar, LSS-utredningar, befattningsbeskrivningar, ny hemsida till hundklubben etc - och som kronan på verket meddelade Arbetsmiljöverket att de skulle göra inspektion vilket förstås föranleder en hel del jobb med att gå igenom och uppdatera/anpassa policys, handlingsplaner, checklistor etc etc.

Mörker och brist på både tid och lust, gör att hundarna har en ganska lättjefull tillvaro just nu. De får följa med på promenaderna men i övrigt händer inte så mycket. Jag har bokat ett par lydnadstävlingar om ett par veckor men det känns så omotiverat att nöta moment när jag vet att Fella sköter det mesta fläckfritt på träning - det är ju på tävling som det kontaktsökande sociala monstret tappar fokus och hellre vill chilla med både folk och fä. Lite svårt att träna sånt utan att dra iväg till okända miljöer och okänt folk - och det finns det tyvärr inte utrymme för just nu. Har jag tur, hinner hyndan börja löpa så att jag har giltig anledning att stryka mig från tävlingarna...

Eftersom Carawellen i vanlig ordning varit trasig, har jag alternativt Fredrik varit strandad hemma medan den andre varit iväg på nåt åtagande. Lyckligtvis går helvetesmaskinen igen. Det kostade 4000:-, vilket inkluderade en ny katalysator, men med tanke på vår mekaniska förbannelse och det faktum att det var Carawellen det handlade om, känns allt annat än bilskroten som ett fall framåt.

Nu purra de stackars barn som är någorlunda friska och få iväg en av dem till skolan. Sen får vi se vad dagen har i sitt sköte. Städa, tvätta eller skriva? Mmmm... Som en lördagsgodispåse... :-(

1 kommentar:

  1. Kom på mig själv att känna lite abstinens över att det inte är träning idag. Eller igår. Ser fram emot imorgon. Det blir lite som ett gift. Ett positivt sånt

    SvaraRadera