2 oktober 2011

Är det inte det ena så är det det andra!

Lördag morgon. Jag purrade familjen - eller resterna av den eftersom jag hade två barn i förskingring - och drog iväg till Lycksele för hundtävling. Underbart väder, vackra omgivningar och trevligt folk.

Underbara ungar i underbart höstväder:






Efter lite väntan var det så min tur. Jag är ju rutinerad nog att inte längre ha några förhoppningar och det gjorde jag ju rätt i. Pipandet på platsliggningen har kommit tillbaka. Dock bara nån poängs neddrag. Inkallandet med ställande som varit en av våra akilleshälar - 8,5 poäng. Helt OK! Sedan genomgående poäng mellan 8 och 10 - förutom på våra paradmoment som alltid brukar inbringa, om inte full så nästan full, pott! Vi nollar både sättande under gång och APPORT ÖVER HINDRET!!! Fella hittade helt enkelt inte apporten efter att ha hoppat över hindret. Så jävla pinsamt. Fokus nån helt annanstans och så var det nästan hela programmet igenom. Min enda stolthet var en 10-poängare på fjärrdirigeringen, som ligger sist i programmet och brukar ställa till med ganska mycket bekymmer för de flesta. Det är bara att konstatera att Fella KAN alla moment. Hon har åtminstone en gång under tävling fått full pott på alla moment förutom fria följet (vilket ju nästan är omöjligt).  Nu är det koncentrationen som tryter. Ut på okända platser och med okänt folk för att träna. Kanske t o m kasta ut lite godis på plan när man tränar? I morgon blir det träning på Skellefteås köpområde. Det blir bra.

På väg hem från Lycksele blev vi stående med bilen mitt i en renflock. Fina djur. Jag sa lite skämtsamt "Kan vi inte ta hem en?" eftersom jag faktiskt tycker de är vackra och anser att de har lite oförtjänt dåligt rykte. Efter att ha stått stilla en stund tutade Fredrik lite på en rentjur så att han skulle förstå att han kanske skulle flytta sig till väg(g)renen. Men då jäklar!!! Uppseglande bakifrån på högra sidan kommer, förmodligen höjdarrenen i flocken, och ger oss värsta bredsidan!!! Tur att hornen inte är spetsiga och renarna är små, annars hade han totaldemolerat bildörren. Nu fick vi nöja oss med några repor i lacken. Renar är inte dumma. Renar är aggressiva.


Vem kommer att tro oss?


I dag blir det förberedelser inför veckans grävning och nedläggning av jordvärme. Och mitt på dan åker vi till hundkappbanan för att springa lite efter hare! Inte jag dock, men förhoppningsvis hundarna. :-)

1 kommentar:

  1. Ååååh, jag saknar er! Jag vill oxå fara till Lycksele o hundkappet o andra ställen! MED ER!

    SvaraRadera