15 augusti 2011

Trädgårdstomtens sista vila



I dag var vi en sväng förbi skroten. Just innan jag skulle kasta i en fotölj slängde jag en blick ner i containern och där låg han. Övergiven. Bortkastad. Död.

Jag skulle aldrig drömma om att ha en trädgårdstomte. Men det kändes ändå så...själlöst... Jag skulle inte vilja ha en dromedar heller, men för den delen vill jag ju inte att den ska sluta sina dagar huvudstupa i en container.

Jag kunde dock ha passat längst ner i en skrothög i dag. Såååå slut! Inte ens nyss hemkommen från BB sov jag två timmar i sträck mitt på eftermiddagen. Jag skäms att säga det, men jag tog faktiskt bilen till hundklubben för att köra igenom lite moment inför helgens tävlingar. Lyckligtvis väntade ett sms från grannen som ville valla mig på promenad sen i kväll, så jag klöser mig runt dryga halvmilen och kompenserar det dåliga samvetet. Övertalning är bra - i går fick jag med mig älskade sambon på promenad. Trevligt!

Nån...nåt...som skulle passa bättre i en sopcontainer än en bäde trädgårdstomtar och dromedarer är vår Carawelle. Hade tid för felsökning på verkstan i dag men då passade det minsann att gå som ett spjut! Så vi har väl lyckats spara in nån tusing men å andra sidan får vi fortsätta köra med andan i halsen.

Ovan nämnda tusing - i gott sällskap av 99 till - tog förväl av fröken Larssons bankkonto i dag. Vi bokade välbehövlig - om än inte efterlängtad - installation av jordvärme. Hur kommer det sig att de flesta pengarna går till saker som antingen är jättetråkiga eller inte syns - eller båda?!?!

En liten slant fick vi lägga på grävare i helgen också. Men bra blev det! Och både två- och fyrbenta hade lystmäte hela dagen!


Morgonutsikt vid stugan innan tystnaden bröts av brummande maskiner.



Sämre utsikt kan ju en maskintokig ettåring ha...



Det där med "maskintokig" är ju liksom genetiskt. Fredrik for nog inte illa där han satt i traktorn heller.



Eller...genetiskt och genetiskt... Det kanske är miljöbetingat?



Några kubik matjord och lite gräsfrö så blir det nog bra!


Vi avslutade lördagens grävning med lite trevlig grillning och sen blev det upp tidigt och loppis för hela slanten på söndagen. Kryddat med denna evinnerliga förkylning, förstås. Kanske inte helt oförklarligt att jag är lite bakis i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar