7 augusti 2011

Banala reflektioner

Jag har inte dött. Snarare tvärt om. Har haft en sista världsfrånvänd vecka och har allt sedan vi om hem från stugan i fredags gruvat mig för att slå igång datorn och plöja igenom mailskörden och strukturera upp den kommande arbetsveckan. Samtidigt lägrar sig ett lugn över en när man inser att sommaren är slut, att vardagen hunnit i kapp och att fokus i första hand ligger på mer automatiserade aktiviteter. Nu ska jag tillbaka i fållan. Sockeravgifta mig. Motionera minst en timme om dan. Tvätta fönster. Måla inredning. Vara en god husmor. Och ge hjärnan ro att ta ställning till kommande förändringar i livet - ni vet, såna där som har en tendens att komma helt oplanerat i fröken Larssons tillvaro!


Kusinerna Maj och Birk gosar på kusinträffen


Förra veckan avslutades ju med trevlig kusinträff. Dagen efter, med de två äldsta förmågorna i förskingrin,g drog jag och de två yngsta till stugan. Fredrik gjorde några korta inhopp under veckan, då tid och väder tillät ett par korta pauser från jobb. Dagarna därefter flöt ihop i varandra...sovmorgnar...couronne-utmaningar...bad...pussel...utflykter...loppis...lättlagad mat...och hosta. Hosta. Hosta. Hosta. Och några kubikmeter snor. Men allt som allt en avkopplande vecka med lätta tendenser till tristess. Det är inte ofta jag tillåter mig känna sånt. Lärorikt.





Så... Hur har sommaren varit? Varm, säger många, men jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. I vanlig ordning är mitt korttidsminne uruselt, vilket förstås beror på att hjärnan gått i WARP-speed. Så konstigt ändå, eftersom jag tycker att vi gjort MINDRE av allt än vad vi brukar. Färre resor (bara en, faktiskt och den inte ens under sommarlovet), färre hundtävlingar (bara två, varav en före sommarlovet), färre trevliga dagar med släkt och vänner (knappt några), färre familjedagar (barn med egna önskemål och egna umgängen samt en jobbande sambo ställde till det), färre cykelturer, färre promenader - ja, färre allt! Eller, kanske inte riktigt allt. Jag har badat fler gånger än i fjol. Gjort betydligt färre kanotturer med hundarna än jag hade hoppats men fler än förra året. Gjort fler loppisfynd än på länge - om än inte alls så många som jag skulle vilja. Och lämnat ett fåtal - dock fler än önskvärt och betydligt fler än någonsing tidigare - avföringsprover...

Så, inför nästa sommar - mer trevligheter och mindre bajs!

1 kommentar:

  1. Kul att du tittade in till mig! Vilken goding Birk är, så söt. Ja dina andra barn är också väldigt goa!! Stugan ser urmysig ut!! Ha det skönt! Hoppas ni kommer till presentboden på torsdag, skulle vara skoj!! Kram Lotta

    SvaraRadera