15 juni 2011

Stolthet och fördom

I går var en av de svenskaste dagarna på året. I alla fall för oss. Två skolavslutningar, varav en grundskoleexamen. Isac tjuvstartade genom att få sommarlov redan i tisdags, men vi firade alla tre i går med en riktigt trevlig släktsammankomst. Broder Jens var som vanligt flitig med kameran och förevigade. Kan man vara annat än stolt när man ser dessa fantastiska barn? Eller...barn och barn...somliga börjar lämna det stadiet...











Ungefär samtidigt som alla examensfirare svalt sista tårtbiten nådde mediadrevet Skellefteå. I var och varannan tidning och på nyheterna står nu att läsa hur ett antal personer i schtaaan eventuellt har smittats av EHEC och att en av dessa uppvisat tydliga symtom på sjukdomen (och det är ju älskade sambon, det). Sent i går kväll blev jag uppringd av Expressen och SWBA:s ordförande har det hett om öronen. Nere i södra delarna av landet har vissa reportrar dessutom tagit fasta på att anledningen till att så många människor samlats var en kamphundstävling (!!!). Jag förstår att oron bland Sommarkampenarrangörerna är stor och att lusten att anordna nåt liknande i framtiden f n är ganska liten, särskilt när media har helt fel fokus. Men jag försökte vara tydlig när jag pratade med aftontidningen och förklara att alla i SWBA skött allt föredömligt, både själva lägret och hur man tagit ansvar när smittan uppdagade sig. Nu återstår att se om vi bär på smittan men Fredrik konstaterade just nöjt att "om jag bajsat på mig, behöver jag inte laga mat då?" Så det återstår för mig att bestämma hur principfast jag ska vara; ska jag tvinga honom att kacka i byxorna för att slippa hjälpa till med maten eller ska han få gå i karantän ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar