8 juni 2011

Sol ute, sol inne...

Jag röstar för fler dagar som den i går! Underbar sol, produktivitet, rofyllda ungar, mys med sambon och som pricken över i lyckad hundträning

Trädgården fick sig en ordentlig duvning. Av nån outgrundlig anledning har alla 12 - 13 björkar som vi planterat runt gårdsgränsen (varav de flesta stått minst ett par år) dött under våren/vintern. Just det faktum att flera dessutom hunnit skjuta skott och sen gått av nere vid backen gör mig lite misstänksam på att våra underåriga gräsklippartraktorförare har nåt med saken att göra... Hur som helst, nu ger vi upp. Efter sammanlagt 15 års planteringsförsök har vi alltså inte kommit längre. Bort med björkarna.

Häcken som jag planterade för ett par år sen såg också tämligen anskrämlig ut. Nu var det i alla fall läge att byta ut döda/fula plantor och fylla på med nya. Jag har alltid varit den lokala trädgårdshandlaren trogen men efter att ha köpt häckplantor till betydligt lägre pris och mycket högre kvalitet kan jag bara konstatera att det blir att shoppa häck i residensstaden hädanefter. För säkerligen kommer jag att behöva komplettera med fler plantor; jag har inte gröna fingrar - snarare svarta om man ser till mina odlingsresultat.

Gräsmattan fick sig en ordentlig duvning och sedan gjorde jag lite budgetplanteringar; fyllde krukor och lådor med lite perenna växter som förhoppningsvis klarar sig någorlunda bra när vi åker till stugan. Fylla dammen och rensa den hann jag också med.

Trots tryckande värme och en 1,5 mil lång cykeltur, gjorde Fella riktigt bra ifrån sig på lydnadsträningen. Kan det vara löpet som spökat under de senaste två månaderna, tro? Ya'ax fick för ovanlighetens skull också en genomkörare på lydnadsplanen och han blev såååå lycklig. Usch, det gav mig dåligt samvete. Måste ge honom lite mer uppmärksamhet... Han är ju den ultimata familjehunden; finns alltid vid min sida när jag donar på, låter Birk tjollra på med honom (så sent som i går satt Birk grensle över en liggande Ya'ax, höll honom i öronen och lekte "hoppla, hoppla") och får Frejas fulla kärlek men sista tiden har det blivit mest allmänlydad förutom fysisk träning för hans del och det behövs nog lite mer.

Avslutar med några av Frejas bilder från vår tripp ner till Norrköping.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar