24 juni 2011

Ömsom regn, ömsom solsken



Eller snarare en jävla massa regn och en liten, liten solglimt.

På onsdag mitt på dagen drog tattarpacket västerut. Mot Paradiset. Diverse ungar, hundar och jag. Vi tog det lugnt och gjorde pit stop i Bastuträsk för att äta thaimat och förgäves leta efter loppisar. Ungefär då ringde smittskyddet och berättade att Birk var EHEC-bärare, vilket föranledde ett majestätisk läkarpådrag från allehanda instanser. Jag vet inte om de tyckte att vi tog för lätt på saken, för jag tror att det ringdes minst 6 - 8 samtal från diverse professioner inför den stundande storhelgen.

Så här glad kan man bli om man har EHEC
Så här glad kan man bli om man har EHEC!

Väl på plats i stugan intog tonåringarna husvagnen och gjorde "tonåriga" saker. Plockade ögonbryn och sånt. Jag och Isac gav oss i kast med möblemanget och satsade på en liten mini make over.


Före...


...och efter...


...x 2.

På torsdagen gjorde solen sitt bästa för att orka igenom regntunga moln och på förmiddagen vad det till och med läge för linne och shorts! Jag gav mig på gräsmattan...eller...snarare den förvuxna daggkåpetäckta gräsplätten...med röjsågen medan de äldre ungarna turades om att sköta Birk. Jag fick också besked om att min förhoppning om lugna och relationsfrämjande dagar med Fredrik och Birk i stugan kommande vecka istället blev en gräsänkeperiod för undertecknad, så det kändes angeläget att få stöka undan så mycket som möjligt av det praktiska eftersom unge herr Perpetuum Mobile förmodligen kommer att hålla mig sysselsatt dygnet runt.

Ungefär mitt på dagen tog batteriet i mobilen slut och jag fick under några timmar känna på lugnet att vara avskuren från omvärlden (vilket innebar en hel del frustrationer hos läkarkåren men en skön känsla av lugn hos mig). Tyvärr innebar det att jag inte hade möjlighet att fota barnens dopp i spa´t - Binke-Bonken fick premiäranvända sin badstol och gillade den skarpt.

På eftermiddagen anslöt mamma, pappa och Fredrik. Jag hann ta en promenad med hundarna, sedan tog vi alla en tur till närliggande loppis, där jag förköpte mig för en vecka sedan. Förutom de varor jag löste ut hittade jag ett par blomvaser i pressglas som numera förgyller sin plats i stugan. Tänk att så små, små detaljer kan göra en så glad!



Några hekto rökt abborre och en skruttig husvagn följde också med hem till stugan. Den senare eftersom vi uppenbarligen saknar både tidsfördriv och skrot på gården sedan tidigare... ;-)

Fredag morgon. Midsommarafton. Jag vaknade 04.30 och var kissnödig. Låg och gruvade mig för att gå ut på dasset och skänkte många tacksamhetens tankar till de som beslutat avskriva stort midsommarfirande med vänner till fram emot kl 08.00. Då kunde vätskeöverflödet i blåsan inte längre låta sig stoppas av vätskeöverflödet utomhus. Vädret gjorde också att klädning av midsommarstång fick stå tillbaka för mer icke traditionsenliga aktiviteter som fortsatt möbelmålning. Denna gång var det en bortprioriterad och skamfilad syrabetsad köpmandisk som fick ny färg och nytt liv:



Efter en lunchmiddag med efterlängtad surströmming gav vi upp. Vi packade ihop oss och körde hem till förhoppningsvis torrare nejder. Men vad gör man helt utan planer en mulen midsommarafton kl 19? Körde tillstan en sväng och fick jaga ganska ordentligt innan vi hittade en öppen mack som kunde förse oss med lite godsaker.

Summa Summarum: En midsommarafton som INTE lär gå till världshistorien.

1 kommentar: