12 juni 2011

Men oj - var helgen redan över?

En händelserik helg i några korta ord och bilder:

Fredag - Upp tidigt och ner till Umeå för ett möte. Eftersom Fredrik jobbade fick Birk följa med och stå ut med värmerekordet i bil. Stannade till på Biltema och shoppade lite inför stundande båtrenovering. Sedan hem och styra upp resten av dagen med barn som skulle hit och dit (Elias och Freja hade andra planer än oss övriga för helgen), bilar som skulle packas inför stugvistelse, blommor som skulle vattnas etc etc... Allt som allt innebar det att jag nätt och jämt hann till Skellefteå Brukshundklubb innan uppropet för min och Fellas premiär i Lk 3. Med andra ord tog jag inte särskilt hårt på tävlingen - räknade kallt med att 30 graders värme skulle ställa till det rejält för Fella - och kanske var det en bra inställning. Rent resultatmässigt gjorde vi inga minnesvärda stordåd men vi hade roligt på plan, båda två! Det enda som grämer mig var att Fella gjorde en PERFEKT fjärrdirigering (hon tenderar annars att komma framåt i skiftningarna) och så missade JAG ett kommando! När vi klev av planen stod Fredrik, Isac och Birk och väntade så jag brydde mig inte om att vänta in prisutdelningen, övertygad om att vi inte hade nåt att förvänta oss. Nu när jag satte mig vid datorn fick jag dock besked om att vi fick en tredjeplacering och en liten buckla i alla fall...

Efter middagsstopp och upphämting av båtmotor blev klockan sen innan vi kom till stugan där vi kröp isäng relativt snabbt.



Så lördag morgon. Resten av familjen sov gott. Själv gick jag upp relativt tidigt och tog hundarna med mig på en kanottur. Njöt av solen, tystnaden, sällskapet... Gick sedan en timmes promenad med varm morgonsol i ansiktet. Jag kunde riktigt känna hur alla sprickor i hjärta och hjärna läkte ihop. Hoppas på många, många fler såna stunder under sommaren.

När gossarna började kvickna till var det dags för ytterligare kanottrippar och bad. Vet inte riktigt hur många timmar vi och hundarna tillbringade i och vid vattnet men vi njöt av varenda minut.


Sjön suger! :-)


Kalvträsk från sjösidan


En lagom mystisk timmerstock som sitter fast mitt ute i sjön ända sedan flottningens dagar. Återkommande utflyktsmål för nyfikna barn i kanot.


Sommarpojkar!


Birk gav mig hjälp/stjälp när jag kom på att jag skulle tillverka oss en sandstrand alldeles nere vid båthuset. Inte klart än, men ytterligare några varma dagar som tillåter vassrensning och stenröjning så blir det perfekt för plaskande bebis.

Men säg den lycka som varar för evigt... Allt kan ju inte få vara perfekt för länge. På eftermiddagen tog vi oss en biltur; tog en lunch på Kalvträsks caféet Everts och drog sedan vidare till Norsjö för lite loppis och handling. Och precis då tyckte väl nån med outgrundlig makt att det var dags för ett litet bilhaveri...igen...

Efter ett par timmars huvudbry, bilmekande och väntande blev vi till slut undsatta av underbart snälla pappa. Han skjutsade oss till stugan och tog sen med sig Fredrik till stan så att han fick hämta andra bilen, sova hemma över natten och sen plocka ihop grejer för att åter igen åka till Norsjö och försöka få igång den havererade bussen. Utan resultat. Så det blev att hämta oss i stugan och sedan hjälpas åt att bogsera hem aset.


Morgonmys!

Jag, Isac och Birk hade roat oss med att städa stugan, gå med röjsågen (vilket jag lyckades göra utan sele - jag VISSTE att jag skulle få nytta av mitt breda arsel och mina timmar med ungar på höften nån gång) och sätta jordgubbsplantor. Ska bli intressant att se hur lång tid jag behöver på mig för att ta kål på dem.

Nu ska jag bränna alla nyvunnen energi på någa hektiska dagar med examensförberedelser (inkl klädinköp, tårtbak, avslutningsfest, storstädning av huset etc), ett par dagars arbete (personalmöten och svar på upphandlingar), hundklubbsmöten, hålla i hundträningar, häckplantering, klippa tre pojkar, genomlida tre skolavslutningar och stor examensmottagning här hemma samt hålla tummarna på att Fredrik (som enligt planerna ska jobba större delen av veckan) får igång bussen igen så snart som möjligt. Om jag överlever de närmsta tre dagarna - vilka dessutom är min första semestervecka - så drar jag nog upp till stugan på torsdag igen. Tror jag kan behöva den vilan då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar