8 mars 2011

Kompott

Den gångna helgen inbjöd till energigivande uteliv och stärkande solskenspromenader. Tyvärr blev det inte så mycket av den varan eftersom jag, min vana trogen, alltid hamnar i en massa annat tjafs istället för att ladda batterierna när tillfälle ges. Energitjuvannde aktiviteter till trots kan man ju i alla fall dra lärdom av saker - och helgens nyvunna kunskap är väl att jag inte drar lärdom av saker...


Lite frisk luft hanns i alla fall med. Fick också tillstymmelsen till vårkänsla av de geggiga grusvägarna.



Den officiella benämningen på Ya'ax färg är "blå" men jag brukar beskriva den som "våt grusväg". Det stämmer väl ganska bra?



Vi hann också förbi en kortis i pulkbacken med Birk. Vi tjoade och tjimmade för att höja stämningen men Birks entusiasm över att glida runt på en uppblåst plastbit var väl sisådär... Enda gången han gång drog han ordentligt på smilbanden var när han kom farande i en så hög fart att det tog tvärstopp när jag tog emot honom och han katapultades/gled ut från sitt åktyg och drog iväg på egen hand några meter nedför backen. Kan han vara miljöskadad, ungen?!?!



Måndag morgon kom och det var bara att samla ihop spillrorna av Jenny-Ann, sminka på sig den professionella minen och göra en heldag. Med benäget bistånd av Fredrik har jag gjort ett tappert försök att "mysa till" vår lokal som vi hyrt på Campus. Vi har tillbringat ganska många timmar med att anpassa och montera lamellgardinerna som vi köpte på Jysk - i slutändan förundrades jag över att de inte skickat med tråd och en liten vävstol för att tillverka lamellerna också med tanke på hur mycket montering det krävdes för att få helvetesbitarna att sitta ihop! Inredningen är väl kommen ungefär halvvägs och nu ser det ut så här:










Jag hade en fantasi om att denna sportlovsvecka skulle bli lugn men jag har en massa jobb som väntar. Förhoppningen är i alla fall att vi ska kunna ta oss iväg till Kalvträsk över helgen.



På tal om Kalvträsk...och orter mer generellt... I går befann jag mig 8 km hemifrån när jag satt och lekte med min i-Phone och äntligen hittade en gratisapp som någorlunda hade GPS-liknande funktioner. Just för att den är gratis hade jag inte särskilt höga förvängningar när jag knappade in destinationen "Ersmarksbodarna" på den. Men se på f-n - inte nog med att den hittade byn, den satte knapphålet rakt genom taket på vårt hus!!! HUR kan appen - som alltså inte funnits i telefonen tidigare - veta att det är just där vi bor?



Ja, när livets överhängande mysterier känns för tunga att bära är det skönt att förlora sig i de små...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar