16 mars 2011

Antikolikpromenad och nöjd sambo - receptet på en bra dag!

Knappt halva dagen har gått och pluspoängen har redan överskridit gårdagens ranson med råge!


Dagen började tidigt. Det är inte var dag jag befinner mig tre mil hemifrån med drag weight-klara hundar och unge i barnvagn kl 7.40 på morgonen. Men nu var det så. Parkerade bilen vid natursköna Mobacken och gav mig sedan i kast med Hälsans Stig. På sommaren en bred och välpreparerad promenadväg, på vintern till stora delar bestående av ett isigt och söndertrampat skoterspår. Och självklart siktade jag in mig på just den guppiga delen. Hundarna drog för glatta livet och Birk kommer aldrig att få kolik de närmsta hundra åren, så guppad och omskakad som han blev.


Vi trampade i alla fall på i och omkring centrala Skellefteå och träffade på ett otal morgonpigga motionärer och hundrastare. Inte en endaste liten uttalad fördom, varken mot mina hundar eller mot träningsformen. Tvärt om, många positiva och imponerade kommentarer fick vi oss till livs. Och många småhundsägare fick i vanlig ordning ta ihop sina bjäbbande hundar medan mina stod lugna och betraktade yrvädren. Tacka vet jag selar och kätting - det får den allra blodtörstigaste alternativt översociala kamphund att bete sig som folk...f'låt...menar hundar. Jag fick dock inte tillfälle att odla mina sociala förmågor då tillfrågade och tidigare bortprioriterade goda vänner som jag hade hoppats få sällskap av uppenbarligen hade annat att göra en onsdag morgon.




Rödnäst bebis och flåsande hundar vid vackra Nordanå.


Vad fick mig då att trotsa morgotrötthet och kyla för att trava på inne i stan i 2,5 timmar? Jo, Fredriks uppkörning! Äntligen! Äntligen! Äntligen! Efter flera års tjafsande med Länsstyrelsen och Transportstyrelsen fick han äntligen sitt körkortstillstånd för ett par veckor sedan och sedan har det snabbt ramlat på med teori och körningar fram till i veckan då han klarade båda delarna på första försöket. Så glad för hans skull, men också för min egen. Det underlättar sannerligen att vara två körkortsinnehavare när man har fyra ungar, två hundar, oregelbundna arbetstider och bor ute på vischan...



Nöjd körkortsinnehavare!



Och nöjd busunge som hädanefter kommer att få åka många mil med pappa vid ratten!


Innan dagen är slut hoppas jag ha hunnit varit lite arbetseffektiv och träningseffektiv (dags för ett boxpass igen). Inget går upp mot en dag fylld av samvetsboostar!

1 kommentar: