23 december 2010

Penntroll och gratisfylla

I dag samlade vi ihop ungskocken och åkte för att träffa vår nyaste familjemedlem. Det mest bedårande lilla Penntroll världen någonson skådat!





Vilken fantastisk liten klan vi har skapat. För vilka andra barn kan hålla igång intelligenta dialoger om lingonbuskar, stuvad gröt och fläsksylt?!?


Efter att ha gjort ögonen kalas bar det av hemåt för lite uppesittarkväll med Karin, Jimmie och Karins pappa Tomas. Fast det blev inte så mycket "uppesittar"...snarare "nereliggar"... För från att ha varit precis som vanligt så fann jag mig själv liggandes på köksgolvet i fruktansvärda förlossningsvärksliknande plågor på några sekunder. Stackars Fredrik satt och pratade med Jimmie i vardagsrummet när Karin - ett par minuter efter att vi lämnat rummet - kom in och sa att hon och Tomas skulle åka med mig på akuten.


I värsta rallystil fick jag sedan personlig leverans av Karin och Tomas ända in i undersökningsrummet. Där möttes jag av en voododoktor som tog sina arbetsuppgifter på fullaste allvar. När han tog anamnesen och fick veta att jag hade fött fyra barn sa han "Bra jobbat!".  Vet inte riktigt hur han fick ihop det med det faktum att han trodde att jag och Karin var lesbiska sambos (han försäkrade att han såg att Karin var en tjej). Nåt gjorde han i alla fall när han klämde och kände på mig, för ganska snart släppte de värsta smärtorna.


Jag försökte förhandla mig hem men översittar-Karin och hokus-pokus-doktorn var i maskopi med varandra och jag tvingades avvakta en halvtimme för att se om läget skulle förvärras. Den stunden ägnade vi åt att samla på alkoholistgubbar i väntrummet. Jag hittade en skitasöt, starrblind och rullatorsburen go’gubbe som garanterat skulle ha rymts i min ficka men jag tror inte riktigt Karin och Tomas tog mig på allvar när jag sa att jag ville ta hem honom. Folk har ju hur konstiga samlarmanier som helst  - fattar inte varför det ska vara så svårt att samla på pensionärer.


Nu sitter jag i alla fall här, på tidig julafton, och känner mig lite smådragen. Nån konstig handpåläggning körde han med, dr Mystery. Och det funkade. Hoppas bara jag är nykter nog att köra till Umeå i morgon bitti.


Tusen, tusen tack till finnen-i-röven-Karin, rally-Tomas och julskinke-ätar-Jimmie för att ni styrde upp denna kväll.


God Natt världen. Och God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar