8 juli 2011

På spåret!

Jag brukar ju för det mesta bli uppslukad av saker jag provar på. Inget går upp mot nyhetens behag! Förra helgens spårkurs är dock ett undantag - jag har faktiskt inte ens tänkt spår sedan i söndags. Dels för att jag haft så in i helsicke mycket annat att göra, dels för att hundarna (i alla fall Fella) har så in i helsicke mycket att göra i o m stundande WP- och lydnadstävlingar.

I kväll var det dock gott läge för att prova lägga spår. Solen och värmen gjorde att det kändes ok att lägga fysiskt träning åt sidan. Sagt och gjort. Men opedagogisk som jag är, kunde jag förstås inte nöja mig med nybörjarspår så som vi vick lära oss på kursen, utan det blev en hel del kringelikrokar och oplanerade fällor när jag travade på i terrängen. Eftersom Ya'ax har tendenser till stress var jag generös med godis i spåret.

Ya'ax fick gå ett spår i söndags. Dessförinnan var det ungefär fyra år sen han fick prova på ett bebisspår. Så man kan väl inte precis säga att gamla takter sitter i, men några sorts takter hade han i alla fall för spåret gick jättebra. Han var lugn och metodisk och jag lät faktiskt honom spåra själv, utan lina, för att se hur han skulle agera. Klockrent - det syntes direkt på honom när han tappade spåret och då tog han sig själv in på det.

Fella då... Hon har ALDRIG gått ett spår förut. Så ett nybörjarspår hade väl varit på sin plats. Men varför göra nåt enkelt när man kan göra det svårt? Även hon gick klockrent i spåret - hon lät som en Elektroluxdammsugare och hon lyfte inte nosen från spåret en endaste gång - trots skiftande terräng och hopp över stock och sten.

Kan hända att det blir lite mer spårande framöver. Men jag ska INTE bli uppslukad. Tror jag.

I övrigt också en konstruktiv dag. Jag och Binke-Bonken har pulat på här hemma medan Fredrik varit på torvtäkten och jag har också hunnit styra upp en hel del nya uppdrag i jobbet. Lite förberedelser inför morgondagens loppis var förstås på sin plats. Så nu hoppas vi att det kommer många kunder - komsi, komsi!!!

Missade Elias som skrev på Facebook från Turkiet. Där är han och de andra två älsklingarna med pappa. Nu gör det ont i hjärteroten när jag tänker på dem. Abstinens! Tur att vi har unge herr Perpetuum Mobile att låsa tankarna vid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar