24 juli 2011

Medaljregn

Tävlingshelgen över och det gick rackarns bra för grannskapet! Fella gjorde på grammet lika bra ifrån sig som under lördagen - kämpade nog faktiskt lite extra - och tog ännu en andraplacering, marginellt efter största konkurrenten. Grannen tog hem en första- och en tredjeplacering med sina småkineser. Min samling av SWBA-glasplaketter börjar nu vara ganska ansenlig och planerna på att bygga en duschvägg kvarstår. Nåt års tävlande till så har jag vad jag behöver! :-)

Långt ifrån lika trevligt är händelserna i Norge. Dödsfallen är så fruktanskvärda att de inte går greppa men de efterföljande diskussionerna är nästan lika ofattbara. Jag tar inte ställning åt något håll, men det är ganska intressant är att ta del av de två motsatta sidornas argumentation kring händelserna.

Jag har tidigare många gånger hänvisat till en galen bloggare vars hemsida är lika äckligt fascinerande som en stor hop krälande  kackerlackor. Han menar, gällande dödsskjutningarna och bombningen, att detta helt och hållet är islamiseringens fel. Antingen är det så att den blonde, ariske norrmannen egentligen är muslimsk konvertit eller så är hans reaktioner bara ett olyckligt resultat av det allt mer växande mångkulturella samhället. Hmm....

En annan bekant till mig, tämligen mer balanserad och påläst, skrev följande på sin facebooklogg:  "Enligt EU:s polisorgan Europol begicks det mellan 2006 och 2009 1.770 terrordåd i Europa. Bara sex av dessa, eller 0,34 %, hade muslimska kopplingar. 265 gånger fler terrordåd, nämligen 1.596 stycken eller 90,2 % av alla Europas terrordåd, hade högerorienterade kopplingar. Ändå försöker högerextrema SD-toppar göra islamförklaringar på terrordåden i Norge."

Som sagt, jag väljer att inte spekulera kring vansinnesdådet. Men klart är att en sida borde vässa sina argument...

På tal om vässa. Ska jag vässa dagsformen inför morgondagens tripp till stugan så är det dags att komma i säng nu. Bara fyra timmar kvar till uppstigning. Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar